Frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och nyttig information som rör DSL-tjänster och abonnemang.

Abonnemang och tjänster

Hur lång är bindningstiden för mitt abonnemang?
Bindningstiden varierar beroende på vilken tjänst du väljer. Vad som gäller för ett specifikt abonnemang ser du i prislistan. Uppsägningstiden för alla bredbandsabonnemang är i normala fall 3 kalendermånader.
När betalar jag eventuell anslutningsavgift för mitt bredbandsabonnemang?
På din första faktura efter att abonnemanget har blivit inkopplat. Observera att vi alltid fakturerar månadsavgifter i förskott, varför den första fakturan från oss oftast omfattar flera månadsavgifter.
Vad kostar ett bredbandsabonnemang?
Månadsavgiften är beroende på den hastighet du väljer och om du kopplar upp dig via telejacket eller ett fibernät.
Jämför bredband
Hur beställer jag bredband ifrån er och vilka hastigheter kan ni erbjuda mig?
Vilken uppkoppling vi kan erbjuda är beroende av var du bor. Du är alltid välkommen att kontakta Kundservice på nummer 0770-777 111 om du har frågor eller vill beställa våra tjänster.
Kan jag bli bredbandskund hos er även om jag inte har fast telefon på kontoret?
Ja, det kan du. Du är alltid välkommen att kontakta Kundservice på nummer 0770-777 111 om du vill ha hjälp med detta, eller om du har ytterligare frågor.
Vad händer med min e-post och min hemsida om jag säger upp bredbandsabonnemanget?
Om du säger upp alla dina tjänster hos oss kommer även eventuella e-postadresser och hemsidor att försvinna samtidigt som abonnemanget upphör.
Jag har gjort en beställning men på hemsidan säger ni att stationen är full. Vad betyder det?
Det betyder att alla bredbandsplatser på den telestation du tillhör dessvärre är upptagna. Detta innebär att det inte finns någon plats för oss att koppla in din tjänst på och att vi därför i dagsläget inte kan erbjuda dig bredband.
Hur säger jag upp mitt bredbandsabonnemang?
Om du önskar säga upp din tjänst ber vi dig att kontakta Kundservice på nummer 0770-777 111. Finns det bindningstid på abonnemanget kan du tidigast avsluta abonnemanget vid bindningstidens slut. Observera att uppsägningstiden i normala fall är 3 kalendermånader från det datum vi registrerar din uppsägning.
Till vilken adress returnerar jag mitt modem?

Vid avslutande av tjänst vänligen returnera ditt modem samt tillhörande strömadapter till nedanstående adress:

Bredbandsbolaget Bredband
Strålfors Svenska AB
Långgatan 8
341 06 LJUNGBY

Jag vill ha en fast Internetaccess. Vilken tjänst passar mig bäst?
För att se vilken tjänst som passar ditt företag kan du läsa frågan om skillnaden på DSL och Fiber.
Vilka tjänster har fast IP-adress?
Premium och Fibertjänsterna är de tjänster som har fasta IP-adresser. Övriga har dynamiska IP-adresser. I Premium ingår 1 fast IP-adress i abonnemanget. Du kan köpa till fler IP-adresser mot en engångsavgift.
Vilken tillgänglighet erbjuder Bredbandsbolaget på sina tjänster?
På Bredband Fiber erbjuder vi alltid 99,8 % tillgänglighet dygnet runt alla dagar i månaden. För Bredband Premium (DSL) har vi en garanterad tillgänglighet på 99,5 %.
Jag vill ha fler IP-adresser. Går det?
Om du har en tjänst med fasta IP-adresser kan vi tilldela dig fler adresser. Ring företagsservice på telefon 0770-777 111 så skickar de dig en IP-ansökan. Kostnaden är 500 kr administrativ avgift.
Jag vill uppgradera min tjänst i hastighet eller till en tjänst med fast IP-adress.
För att uppgradera hastigheten på din befintliga tjänst, eller för att uppgradera till dig tjänst med Fast IP-adress, ring vår företagsservice på telefon 0770-777 111.
Vad är skillnaden mellan DSL och fiber?
DSL tjänsten och Fibertjänsten levereras på två olika typer av kablar. DSL tjänsten ger dig tillgång till internet via en kopparkabel och utnyttjar det befintliga telenätet. För fibertjänsten använder vi en optisk fiberkabel fram till dig som kund. Skillnaden märks bland annat på:
  • Garanterad tillgänglighet Fiber är i regel en stabilare tjänst som är mindre känslig för störningar. Lösningen levereras fullt ut i Bredbandsbolagets egna nät, vilket innebär att vi kan erbjuda en högre tillgänglighet på fiber jämfört med DSL. På fibertjänsterna garanterar vi 99,8% tillgänglighet och på DSL-tjänsterna 99,5 % dygnet runt.
  • Symmetri DSL är en asymmetrisk internetaccess vilket innebär att du får högre kapacitet till än från företaget. Fibertjänsten är däremot symmetrisk, vilket innebär lika hög kapacitet till och från företaget. Om du har en webbserver till exempel, rekommenderar vi en fiberlösning.
  • Möjligheter till uppgradering Den fiberlösning som Bredbandsbolaget levererar är förberedd att mycket enkelt kunna uppgraderas till 100 MBit/s. En DSL-lösning kan uppgraderas stegvis till 24 MBit/s.
Är priserna inklusive eller exklusive moms?
Företagspriserna är exkl. moms.
Varför är det dyrare med ett företagsabonnemang än ett privat?
  • Varje företag har en dedikerad kundtjänst och support, vilken är prioriterad inom Bredbandsbolaget. Kostnaden för att upprätthålla detta tillsammans med bättre avtal för felavhjälpning och ersättning gör att tjänsterna är dyrare.
  • Nätleverantören debiterar oss en högre avgift när vi skall leverera DSL till företag.
  • Företag har möjlighet att få en garanterad tillgänglighet (SLA) på sina tjänster.

Flytt och leverans

Hur lång är leveranstiden?
Våra företagstjänster har normalt en leveranstid på mellan 3 till 4 veckor. För fibertjänsten är leveranstiden normalt 6-10 veckor.
Går det att få snabbare leverans än 3-4 veckor?
Nej, Skanova/Telia tillåter inte expressinstallation på tjänsten "kopparaccess".
Ska jag anmäla flytten till Bredbandsbolaget?
Ja, det ska du göra. För en så smidig flytt av abonnemanget som möjligt vill vi att du anmäler din flytt en månad innan själva flyttdatumet. Ring vår kundservice på 0770-777 111 och gör din anmälan.
När blir min bredbandstjänst inkopplad?

Du som har beställt Bredband Bas eller Bredband Premium kan se leveransstatus på din beställning. Gå till Flytt/leverans, välj Leveransstatus och fyller i ditt organisationsnummer och klickar på "Fortsätt".

Du är alltid välkommen att kontakta kundservice på 0770-777 111 om du vill ha hjälp.

Vad kostar det att flytta bredbandet och hur lång tid tar det?

Väljer du att flytta ditt bredband och samtidigt förlänger ditt abonnemang är kostnaden för flytten 0 kr. Om du inte förlänger ditt abonnemang är ordinarie kostnad för att flytta bredband via telejacket 995 kr eller 2455 kr beroende på teknisk lösning. Ordinarie kostnad för att flytta bredband via fiber är 995 kr.

Om du har frågor om flyttar, eller vill beställa en flytt av dina tjänster, ber vi dig att kontakta Kundservice på nummer 0770-777 111. Över telefonen kan vi lättare besvara dina frågor samt administrera beställningen av flytten. 

Det är alltid bra om du kontaktar oss så tidigt som möjligt, gärna minst 1 månad innan flyttdatumet, det gör att vi har större chans att göra glappet i din tjänst så kort som möjligt under flytten. Hur lång tid det tar beror på vilken tjänst du har (bredband via telejacket eller bredband via fiber). Normal flyttid för bredband via telejacket är 10 dagar från flyttdatumet, förutsatt att flytten anmäls i god tid.

Hur lång tid tar det att få Bredband via telejacket?
Vid nybeställning av bredband via telejacket är leveranstiden normalt 10 arbetsdagar. Om du däremot ber oss att avsluta ditt bredband via telejacket från någon annan operatör avgör uppsägningstiden hos din nuvarande operatör när vi kan koppla in tjänsten.
Vad händer om jag flyttar till en adress där jag inte kan få bredband från Bredbandsbolaget?

Eftersom de tekniska förhållandena kan skilja sig åt för olika adresser kan vi inte garantera att du kan behålla samma abonnemang som på din tidigare adress. Om bredband inte kan levereras på din nya adress, antingen via telejack eller via fiber, så avslutas ditt abonnemang med en uppsägningstid på tre kalendermånader. 

Om du har bindningstid kvar och bredband inte kan levereras på din nya adress, antingen via telejack eller via bredbandsuttag, kommer du att debiteras avgiften för dina tjänster under resterande bindningstid.

E-mail

Hur lägger jag till en e-postadress?
För att lägga till en ny e-postadress behöver du lägga till en underanvändare. Kontakta kundservice på 0770-777 111 så hjälper vi dig.
Jag har e-post via annan leverantör och det går inte att skicka och/eller ta emot e-post. Vad är fel?
Det går att använda en e-postadress från en annan leverantör än Bredbandsbolaget. Dock måste du alltid ställa in ditt e-postprogram att skicka med Bredbandsbolagets utgående e-postserver.
  • Inkommande e-postserver: den server din e-postleverantör anger.
  • Utgående e-postserver: smtp.bredband.net
  • Kontonamn: det användarnamn din e-postleverantör anger.
  • Lösenord: det lösenord din e-postleverantör anger.
Kan du skicka men ej ta emot e-post ligger problemet antingen i inställningarna för din e-postadress eller i din e-postleverantörs nät. Kontrollera dina inställningar, vid problem vänd dig till din e-postleverantör.
Har du Xavi 8222-modem (modellnummer går att se på klistermärket under modemet) måste du konfigurera ditt e-postprogram att autentisera sig vid skickande av e-post (till server för utgående e-post). Se frågan Det går inte att skicka e-post (extra information för dig med Xavi 8222-modem)?
De flesta säkerhetspaket kontrollerar både inkommande och utgående e-post för virus. På egen risk (Bredbandsbolaget tar inget ansvar) kan man inaktivera säkerhetspaketet en kortare stund för att undersöka om det ligger bakom problemet. Viruskontroll kan ibland helt blockera e-post. En felkonfigurerad brandvägg kan också blockera e-posttrafiken alternativt hela ditt e-postprogram. Detta går att kontrollera i brandväggens inställningar.
Prova också, om ovanstående felsökning inte löser problemet, att lägga upp ditt e-postkonto i ett annat e-postprogram (alternativt ta bort din inställning och lägga till e-postkontot på nytt). Använder du till exempel Microsoft Outlook prova då Outlook Express. Har du möjlighet, lägg upp din e-post på en annan dator, till exempel en bärbar dator från jobbet, en kollegas bärbara dator eller annan dator på kontoret. Repetera felsökningen ovan med den andra datorn.
Det går inte att skicka e-post (extra information för dig med Xavi 8222-modem)
Har du Xavi 8222-modem måste du utöver inställningarna för inkommande och utgående e-postservrar ställa in ditt e-postprogram på att autentisera sig vid skickande av e-post (till server för utgående e-post). I Outlook Express ställer du in det genom att:
  • Välj Verktyg i menyn och klicka på Konton.
  • Välj fliken E-post.
  • Markera ditt e-postkonto och klicka på knappen Egenskaper.
  • Välj fliken Servrar.
  • Kryssa i kryssrutan Servern kräver autentisering.
  • Klicka på knappen Inställningar.
  • Markera alternativet Logga in med.
  • Ange ditt användarnamn och lösenord.
  • Klicka på knappen OK i de två fönstren och stäng sedan fönstret för Internet-konton.
I Outlook 2010 ställer du in så här:
  • Klicka på fliken "Arkiv"
  • Klicka på "Kontoinställningar" och välj "Lägg till och ta bort konton eller ändra befintliga anslutningsinställningar"
  • Markera ditt e-postkonto och klicka på knappen "Ändra"
  • Klicka på knappen "Fler inställningar" och välj fliken "Utgående server"
  • Bocka i "Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering"
  • Välj "Logga in med" och fyll i dina uppgifter som du fått av Bredbandsbolaget.
Vad händer med min e-post om jag säger upp bredbandsabonnemanget?
Din e-postlåda och dina hemsidor finns kvar i systemen (men du har ej tillgång till dem) 30 dagar efter att ditt abonnemang har sagts upp. Därefter tas de bort ur våra system - glöm därför inte att ladda över filer och e-post som du vill spara. Skulle du ångra din uppsägning inom 30 dagar finns din e-post och dina hemsidor kvar.
Vad är IMAP och hur använder jag det med min e-post?
IMAP är ett e-postprotokoll. Till skillnad från det vanligare POP, används IMAP för att läsa meddelandet direkt på e-postservern istället för att ladda hem det till en klient (program). Bredbandsbolagets IMAP-server nås via imap.bredband.net (port 143). Har du eget domän så ska du använda den server du fick när du registrerade e-posten.
Vad är en e-postserver och POP3?

En mailserver är en form av postsortering och lagring på Internet. All din e-post som skickas till din e-postadress hos Bredbandsbolaget går via en e-postserver. Där lagras den, tills du hämtar eller slänger den.

Det finns olika sätt att hämta e-post från en mailserver. POP3 är det vanligaste sättet. Det står för Post Office Protokoll 3 och är den senaste versionen av client/server protokoll för e-post.

Kan jag ha en egen e-postserver?
Ja, det kan du, men har du Bas måste du ha smtp.bredband.net som utgående e-postserver eftersom vi har blockerat port 25 i vårt nät för att hindra spridningen av spam. Med Premium kan du ha egen server utan att gå via smtp.bredband.net.
Vad är spam och hur slipper jag det?

Spam en benämning på skräppost, det vill säga e-post som du inte har bett om eller som skickas till dig för att skada din dator eller utsätta dig för annan risk, till exempel bedrägeri via phishing.

Den enda lösning som existerar idag är att sortera ut spam från vanlig e-post med ett spamfilter. Spamfilter kan fungera på olika sätt. T.ex. kan filtret avgöra vad som är spam genom att titta på vilka ord som förekommer, från vem brevet är skickat eller genom att jämföra alla brev mot en databas med kända spambrev. Spamfilter går antingen att installera i ditt e-postprogram, t.ex. i Outlook Express, eller på den e-postserver din e-post går över. I ditt fall hos Bredbandsbolaget.

Bredbandsbolaget har spamfilter installerat i mailservrarna. Dina brev fördröjs inte av spamfiltret. Det enda undantag är om e-posten fastnar i Virus Outbreak Filter. Ett filter som skyddar mot plötsliga virusutbrott genom att fördröja extremt misstänkta viruse-post i upp till 12 timmar för att anti-virusprogram ska hinna uppdateras. Detta betyder dock inte att du klarar dig utan uppdaterat virusskydd.

Önskar du ytterligare spamskydd är ett personligt spamfilter det bästa. De flesta tillverkare av internet-säkerhetspaket erbjuder ett, däribland Bredbandsbolaget. Vårt säkerhetspaket Säker Plus har bl.a. inbyggt anti-spam. Du kan prova det gratis i en månad med full funktionalitet.
Läs mer om Säkert Företag här

Varför är port 25 blockerad?

För att inte spam ska spridas vidare ut ur Bredbandsbolagets nät så har vi spärrat port 25 som är den ordinarie porten för e-postkommunikation. På så vis kan inte spam spridas från virusinfekterade datorer eller servrar. Detta medför dock inga hinder för dig som kund, såvida du inte har en egen e-postserver. I så fall måste du skicka utgående e-post via Bredbandsbolagets SMTP-server, smtp.bredband.net. Denna åtgärd har även andra Internetoperatörer vidtagit.

Har du Premium så är inga portar spärrade.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng