Vid avslutande av tjänst vänligen returnera ditt modem samt tillhörande strömadapter till nedanstående adress:
Bredbandsbolaget Bredband
Strålfors Svenska AB
Långgatan 8
341 06 LJUNGBY
Du som har beställt Bredband Bas eller Bredband Premium kan se leveransstatus på din beställning. Gå till Flytt/leverans, välj Leveransstatus och fyller i ditt organisationsnummer och klickar på "Fortsätt".
Du är alltid välkommen att kontakta kundservice på 0770-777 111 om du vill ha hjälp.
Väljer du att flytta ditt bredband och samtidigt förlänger ditt abonnemang är kostnaden för flytten 0 kr. Om du inte förlänger ditt abonnemang är ordinarie kostnad för att flytta bredband via telejacket 995 kr eller 2455 kr beroende på teknisk lösning. Ordinarie kostnad för att flytta bredband via fiber är 995 kr.
Om du har frågor om flyttar, eller vill beställa en flytt av dina tjänster, ber vi dig att kontakta Kundservice på nummer 0770-777 111. Över telefonen kan vi lättare besvara dina frågor samt administrera beställningen av flytten.
Det är alltid bra om du kontaktar oss så tidigt som möjligt, gärna minst 1 månad innan flyttdatumet, det gör att vi har större chans att göra glappet i din tjänst så kort som möjligt under flytten. Hur lång tid det tar beror på vilken tjänst du har (bredband via telejacket eller bredband via fiber). Normal flyttid för bredband via telejacket är 10 dagar från flyttdatumet, förutsatt att flytten anmäls i god tid.
Eftersom de tekniska förhållandena kan skilja sig åt för olika adresser kan vi inte garantera att du kan behålla samma abonnemang som på din tidigare adress. Om bredband inte kan levereras på din nya adress, antingen via telejack eller via fiber, så avslutas ditt abonnemang med en uppsägningstid på tre kalendermånader.
Om du har bindningstid kvar och bredband inte kan levereras på din nya adress, antingen via telejack eller via bredbandsuttag, kommer du att debiteras avgiften för dina tjänster under resterande bindningstid.
En mailserver är en form av postsortering och lagring på Internet. All din e-post som skickas till din e-postadress hos Bredbandsbolaget går via en e-postserver. Där lagras den, tills du hämtar eller slänger den.
Det finns olika sätt att hämta e-post från en mailserver. POP3 är det vanligaste sättet. Det står för Post Office Protokoll 3 och är den senaste versionen av client/server protokoll för e-post.
Spam en benämning på skräppost, det vill säga e-post som du inte har bett om eller som skickas till dig för att skada din dator eller utsätta dig för annan risk, till exempel bedrägeri via phishing.
Den enda lösning som existerar idag är att sortera ut spam från vanlig e-post med ett spamfilter. Spamfilter kan fungera på olika sätt. T.ex. kan filtret avgöra vad som är spam genom att titta på vilka ord som förekommer, från vem brevet är skickat eller genom att jämföra alla brev mot en databas med kända spambrev. Spamfilter går antingen att installera i ditt e-postprogram, t.ex. i Outlook Express, eller på den e-postserver din e-post går över. I ditt fall hos Bredbandsbolaget.
Bredbandsbolaget har spamfilter installerat i mailservrarna. Dina brev fördröjs inte av spamfiltret. Det enda undantag är om e-posten fastnar i Virus Outbreak Filter. Ett filter som skyddar mot plötsliga virusutbrott genom att fördröja extremt misstänkta viruse-post i upp till 12 timmar för att anti-virusprogram ska hinna uppdateras. Detta betyder dock inte att du klarar dig utan uppdaterat virusskydd.
Önskar du ytterligare spamskydd är ett personligt spamfilter det bästa. De flesta tillverkare av internet-säkerhetspaket erbjuder ett, däribland Bredbandsbolaget. Vårt säkerhetspaket Säker Plus har bl.a. inbyggt anti-spam. Du kan prova det gratis i en månad med full funktionalitet.
Läs mer om Säkert Företag här
För att inte spam ska spridas vidare ut ur Bredbandsbolagets nät så har vi spärrat port 25 som är den ordinarie porten för e-postkommunikation. På så vis kan inte spam spridas från virusinfekterade datorer eller servrar. Detta medför dock inga hinder för dig som kund, såvida du inte har en egen e-postserver. I så fall måste du skicka utgående e-post via Bredbandsbolagets SMTP-server, smtp.bredband.net. Denna åtgärd har även andra Internetoperatörer vidtagit.
Har du Premium så är inga portar spärrade.