Frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar som rör din e-posttjänst.

Vanliga frågor

Hur lägger jag till en e-postadress?
För att lägga till en ny e-postadress behöver du lägga till en underanvändare. Kontakta kundservice på 0770-777 111 så hjälper vi dig.
Jag har e-post via annan leverantör och det går inte att skicka och/eller ta emot e-post. Vad är fel?
Det går att använda en e-postadress från en annan leverantör än Bredbandsbolaget. Dock måste du alltid ställa in ditt e-postprogram att skicka med Bredbandsbolagets utgående e-postserver.
  • Inkommande e-postserver: den server din e-postleverantör anger.
  • Utgående e-postserver: smtp.bredband.net
  • Kontonamn: det användarnamn din e-postleverantör anger.
  • Lösenord: det lösenord din e-postleverantör anger.
Kan du skicka men ej ta emot e-post ligger problemet antingen i inställningarna för din e-postadress eller i din e-postleverantörs nät. Kontrollera dina inställningar, vid problem vänd dig till din e-postleverantör.
Har du Xavi 8222-modem (modellnummer går att se på klistermärket under modemet) måste du konfigurera ditt e-postprogram att autentisera sig vid skickande av e-post (till server för utgående e-post). Se frågan Det går inte att skicka e-post (extra information för dig med Xavi 8222-modem)?
De flesta säkerhetspaket kontrollerar både inkommande och utgående e-post för virus. På egen risk (Bredbandsbolaget tar inget ansvar) kan man inaktivera säkerhetspaketet en kortare stund för att undersöka om det ligger bakom problemet. Viruskontroll kan ibland helt blockera e-post. En felkonfigurerad brandvägg kan också blockera e-posttrafiken alternativt hela ditt e-postprogram. Detta går att kontrollera i brandväggens inställningar.
Prova också, om ovanstående felsökning inte löser problemet, att lägga upp ditt e-postkonto i ett annat e-postprogram (alternativt ta bort din inställning och lägga till e-postkontot på nytt). Använder du till exempel Microsoft Outlook prova då Outlook Express. Har du möjlighet, lägg upp din e-post på en annan dator, till exempel en bärbar dator från jobbet, en kollegas bärbara dator eller annan dator på kontoret. Repetera felsökningen ovan med den andra datorn.
Det går inte att skicka e-post (extra information för dig med Xavi 8222-modem)
Har du Xavi 8222-modem måste du utöver inställningarna för inkommande och utgående e-postservrar ställa in ditt e-postprogram på att autentisera sig vid skickande av e-post (till server för utgående e-post). I Outlook Express ställer du in det genom att:
  • Välj Verktyg i menyn och klicka på Konton.
  • Välj fliken E-post.
  • Markera ditt e-postkonto och klicka på knappen Egenskaper.
  • Välj fliken Servrar.
  • Kryssa i kryssrutan Servern kräver autentisering.
  • Klicka på knappen Inställningar.
  • Markera alternativet Logga in med.
  • Ange ditt användarnamn och lösenord.
  • Klicka på knappen OK i de två fönstren och stäng sedan fönstret för Internet-konton.
I Outlook 2010 ställer du in så här:
  • Klicka på fliken "Arkiv"
  • Klicka på "Kontoinställningar" och välj "Lägg till och ta bort konton eller ändra befintliga anslutningsinställningar"
  • Markera ditt e-postkonto och klicka på knappen "Ändra"
  • Klicka på knappen "Fler inställningar" och välj fliken "Utgående server"
  • Bocka i "Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering"
  • Välj "Logga in med" och fyll i dina uppgifter som du fått av Bredbandsbolaget.
Vad händer med min e-post om jag säger upp bredbandsabonnemanget?
Din e-postlåda och dina hemsidor finns kvar i systemen (men du har ej tillgång till dem) 30 dagar efter att ditt abonnemang har sagts upp. Därefter tas de bort ur våra system - glöm därför inte att ladda över filer och e-post som du vill spara. Skulle du ångra din uppsägning inom 30 dagar finns din e-post och dina hemsidor kvar.
Vad är IMAP och hur använder jag det med min e-post?
IMAP är ett e-postprotokoll. Till skillnad från det vanligare POP, används IMAP för att läsa meddelandet direkt på e-postservern istället för att ladda hem det till en klient (program). Bredbandsbolagets IMAP-server nås via imap.bredband.net (port 143). Har du eget domän så ska du använda den server du fick när du registrerade e-posten.
Vad är en e-postserver och POP3?

En mailserver är en form av postsortering och lagring på Internet. All din e-post som skickas till din e-postadress hos Bredbandsbolaget går via en e-postserver. Där lagras den, tills du hämtar eller slänger den.

Det finns olika sätt att hämta e-post från en mailserver. POP3 är det vanligaste sättet. Det står för Post Office Protokoll 3 och är den senaste versionen av client/server protokoll för e-post.

Kan jag ha en egen e-postserver?
Ja, det kan du, men har du Bas måste du ha smtp.bredband.net som utgående e-postserver eftersom vi har blockerat port 25 i vårt nät för att hindra spridningen av spam. Med Premium kan du ha egen server utan att gå via smtp.bredband.net.
Vad är spam och hur slipper jag det?

Spam en benämning på skräppost, det vill säga e-post som du inte har bett om eller som skickas till dig för att skada din dator eller utsätta dig för annan risk, till exempel bedrägeri via phishing.

Den enda lösning som existerar idag är att sortera ut spam från vanlig e-post med ett spamfilter. Spamfilter kan fungera på olika sätt. T.ex. kan filtret avgöra vad som är spam genom att titta på vilka ord som förekommer, från vem brevet är skickat eller genom att jämföra alla brev mot en databas med kända spambrev. Spamfilter går antingen att installera i ditt e-postprogram, t.ex. i Outlook Express, eller på den e-postserver din e-post går över. I ditt fall hos Bredbandsbolaget.

Bredbandsbolaget har spamfilter installerat i mailservrarna. Dina brev fördröjs inte av spamfiltret. Det enda undantag är om e-posten fastnar i Virus Outbreak Filter. Ett filter som skyddar mot plötsliga virusutbrott genom att fördröja extremt misstänkta viruse-post i upp till 12 timmar för att anti-virusprogram ska hinna uppdateras. Detta betyder dock inte att du klarar dig utan uppdaterat virusskydd.

Önskar du ytterligare spamskydd är ett personligt spamfilter det bästa. De flesta tillverkare av internet-säkerhetspaket erbjuder ett, däribland Bredbandsbolaget. Vårt säkerhetspaket Säker Plus har bl.a. inbyggt anti-spam. Du kan prova det gratis i en månad med full funktionalitet.
Läs mer om Säkert Företag här

Varför är port 25 blockerad?

För att inte spam ska spridas vidare ut ur Bredbandsbolagets nät så har vi spärrat port 25 som är den ordinarie porten för e-postkommunikation. På så vis kan inte spam spridas från virusinfekterade datorer eller servrar. Detta medför dock inga hinder för dig som kund, såvida du inte har en egen e-postserver. I så fall måste du skicka utgående e-post via Bredbandsbolagets SMTP-server, smtp.bredband.net. Denna åtgärd har även andra Internetoperatörer vidtagit.

Har du Premium så är inga portar spärrade.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng