Flytt och leverans

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande flytt och leverans av dina tjänster.

Bredband

Hur lång är leveranstiden?
Våra företagstjänster har normalt en leveranstid på mellan 3 till 4 veckor. För fibertjänsten är leveranstiden normalt 6-10 veckor.
Går det att få snabbare leverans än 3-4 veckor?
Nej, Skanova/Telia tillåter inte expressinstallation på tjänsten "kopparaccess".
Ska jag anmäla flytten till Bredbandsbolaget?
Ja, det ska du göra. För en så smidig flytt av abonnemanget som möjligt vill vi att du anmäler din flytt en månad innan själva flyttdatumet. Ring vår kundservice på 0770-777 111 och gör din anmälan.
När blir min bredbandstjänst inkopplad?

Du som har beställt Bredband Bas eller Bredband Premium kan se leveransstatus på din beställning. Gå till Flytt/leverans, välj Leveransstatus och fyller i ditt organisationsnummer och klickar på "Fortsätt".

Du är alltid välkommen att kontakta kundservice på 0770-777 111 om du vill ha hjälp.

Vad kostar det att flytta bredbandet och hur lång tid tar det?

Väljer du att flytta ditt bredband och samtidigt förlänger ditt abonnemang är kostnaden för flytten 0 kr. Om du inte förlänger ditt abonnemang är ordinarie kostnad för att flytta bredband via telejacket 995 kr eller 2455 kr beroende på teknisk lösning. Ordinarie kostnad för att flytta bredband via fiber är 995 kr.

Om du har frågor om flyttar, eller vill beställa en flytt av dina tjänster, ber vi dig att kontakta Kundservice på nummer 0770-777 111. Över telefonen kan vi lättare besvara dina frågor samt administrera beställningen av flytten. 

Det är alltid bra om du kontaktar oss så tidigt som möjligt, gärna minst 1 månad innan flyttdatumet, det gör att vi har större chans att göra glappet i din tjänst så kort som möjligt under flytten. Hur lång tid det tar beror på vilken tjänst du har (bredband via telejacket eller bredband via fiber). Normal flyttid för bredband via telejacket är 10 dagar från flyttdatumet, förutsatt att flytten anmäls i god tid.

Hur lång tid tar det att få Bredband via telejacket?
Vid nybeställning av bredband via telejacket är leveranstiden normalt 10 arbetsdagar. Om du däremot ber oss att avsluta ditt bredband via telejacket från någon annan operatör avgör uppsägningstiden hos din nuvarande operatör när vi kan koppla in tjänsten.
Hur lång tid tar det att få Bredband via fiber?

I de allra flesta fall kan du aktivera din bredbandstjänst via fiber direkt efter att du har beställt den från oss, genom att koppla in en nätverkskabel från fiberuttaget till datorn och använda en temporär aktiveringskod. Koden får du genom att kontakta Kundservice på 0770-777 111.

I vissa fall där Bredbandsbolaget inte har ensamrätt på bredband kan det dock ta upp till 10 arbetsdagar innan du kan börja använda tjänsten.

Vad händer om jag flyttar till en adress där jag inte kan få bredband från Bredbandsbolaget?

Eftersom de tekniska förhållandena kan skilja sig åt för olika adresser kan vi inte garantera att du kan behålla samma abonnemang som på din tidigare adress. Om bredband inte kan levereras på din nya adress, antingen via telejack eller via fiber, så avslutas ditt abonnemang med en uppsägningstid på tre kalendermånader. 

Om du har bindningstid kvar och bredband inte kan levereras på din nya adress, antingen via telejack eller via bredbandsuttag, kommer du att debiteras avgiften för dina tjänster under resterande bindningstid.

Telefoni

Hur lång tid tar det att bli telefonikund hos Bredbandsbolaget?

Om du vill ha ett nytt nummer från Bredbandsbolaget är leveranstiden cirka en vecka efter du registrerats i våra system får du hem din startbox och kan börja ringa, förutsatt att du redan har bredband hos oss, eller om du har ett bredbandsuttag från oss i din bostad. Tecknar du bredband samtidigt som telefoni är normal leveranstid 3-5 veckor.

Om du vill flytta över ditt befintliga telefonnummer begär vi överflyttning från din nuvarande operatör, exempelvis Telia. Vi meddelar dig via brev när överflyttningen kommer att ske. Det tar normalt 16 dagar.

Skulle överflyttningen inte godkännas ska du själv kontakta din operatör för att få veta varför det inte gick. En anledning kan t.ex. vara att telefonnumret står på en annan person. När den nuvarande operatören meddelar att överflyttningen kan godkännas kontaktar du oss så att vi kan slutföra överflyttningen av telefonnumret.

Är det möjligt att flytta med sig ett telefoniabonnemang från Bredbandsbolaget?
Ja, under förutsättning att Bredbandsbolaget kan tillhandahålla tjänsten på den nya adressen. Om du vill veta om vi kan erbjuda dig våra tjänster på din nya adress, kontaktar du kundservice på 0770-777 111. Över telefonen kan vi lättare besvara dina frågor samt administrera beställningen av flytten.
Vad händer om jag flyttar till en adress där jag inte kan få Bredbandsbolagets telefoni?
Om telefoni inte kan levereras på din nya adress så avslutas ditt abonnemang med 3 kalendermånaders uppsägningstid. Du får en slutfaktura på alla kvarstående kostnader. Om du vill ha kvar ditt telefonnummer kontaktar du din nya operatör och ber dem att flytta över ditt nummer till dem från oss.
Kan jag behålla mitt telefonnummer om jag flyttar mitt telefoniabonnemang från Bredbandsbolaget till en annan adress?
Flyttar du inom samma riktnummerområde behåller du ditt telefonnummer. Flyttar du däremot till ett annat riktnummerområde kommer du att få välja ett nytt nummer.
Vad kostar det att flytta ett telefoniabonnemang?
Väljer du att flytta ditt bredband och samtidigt förlänger ditt abonnemang är kostnaden för flytten 0 kr. Om du inte förlänger ditt abonnemang är ordinarie kostnad för att flytta bredband via telejacket 995 kr eller 2455 kr beroende på teknisk lösning. Ordinarie kostnad för att flytta bredband via fiber är 995 kr. Om du flyttar flera tjänster samtidigt betalar du enbart en flyttavgift. Om du vill beställa en flytt, kontakta kundservice på nummer 0770-777 111.
  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng