Generella frågor

Här får du svar på de vanligaste frågorna om att vara kund hos Bredbandsbolaget Företag

Abonnemang och tjänster

Jag har fått min första faktura. Trots att jag har månadsfaktura så har jag blivit debiterad för flera månader. Varför då?

Vi använder oss av förskottsbetalning. Det innebär att du alltid faktureras en månadsavgift i förskott. Din första faktura är på ett högre belopp eftersom du även faktureras för tiden din tjänst har varit inkopplad. Detta gäller endast din första faktura.

Vad är vad på fakturan?

Jag vill ha autogiro. Hur gör jag?

Du kan enkelt ansöka om autogiro genom att ringa kundservice på 0770-777 111

Du kan även hämta blanketten här och skicka in den till oss.

När är bästa tiden att ringa kundservice för frågor om min faktura?
Många väljer att ringa samma dag, eller dagen efter att fakturan har kommit. Trycket på Kundservice blir därför väldigt högt under just dessa två dagar vilket gör att det kan bli svårt att komma fram. Prova gärna att vänta ett par dagar innan du ringer, så kan vi ge dig snabbare service.
Det finns något som heter "Säkerhetspaket" på min faktura. Vad är det?
Vårt säkerhetspaket innehåller antivirus och brandvägg från F-Secure. När du tecknar bredband hos oss ingår Säkerhetspaketet kostnadsfritt i 12 månader. Om du vill lägga till eller ta bort tjänsten är du välkommen att kontakta oss på kundservice 0770-777 111 så hjälper vi dig.
Fakturerar Bredbandsbolaget i förskott eller efterskott?
Löpande avgifter, som t.ex. månadsavgifter, faktureras i förskott. Samtalsavgifter faktureras i efterskott.
Från vilket datum börjar ni fakturera?
Vi fakturerar från och med det datum som din tjänst är tillgängligt och möjligt att aktivera. Om du väljer att aktivera din tjänst vid ett senare tillfälle, debiterar vi således ändå tjänsten från det datum den var möjlig att aktivera.
Min faktura innehåller betalsamtal. Jag vill veta var numren går. Var kan jag få reda på det?
På fakturan står det vilken förmedlingstjänst avgiften gäller. Kontakta oss på kundservice på 0770-777 111 om du har ytterligare frågor.
Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?
Efter förfallodatumet skickas en påminnelsefaktura ut till dig. Med påminnelsefakturan tillkommer en påminnelseavgift på 60 kronor. Om du betalat din faktura 2-5 dagar innan påminnelsefakturan landar hos dig, då kan du bortse från påminnelsefakturan. Kontrollera att din betalning kommit in via automatiskt talsvar på 0770-777 111.
Jag har missat min betalning som innehöll inkassoavgift. Vad händer nu?
Det som händer då är att vi överlämnar fakturan till vårt faktureringsbolag. Om du behöver information angående en obetald inkassofaktura så ska du vända dig till kundservice på 0770-777 111.
Jag vill lägga till en c/o-adress. Hur gör jag då?
Kontakta kundservice på 0770-777 111 så hjälper vi dig.
Vad innebär minutdebitering?
Det innebär att oavsett hur långt ditt samtal är så avrundar vi samtalslängden till hela minuter istället för sekunder. T.ex. ringer du ett samtal som varar 40 sekunder så får du betala för en minut plus öppningsavgiften.
Kommer minutdebiteringen att höja min faktura?
Du kommer endast att märka en marginell skillnad på dina samtalskostnader då vi enbart avrundar samtalslängden till hela minuter istället för sekunder.

Teknisk info

Är hastigheten densamma både uppströms och nedströms?
Nej, hastigheten uppströms är 0,3 - 1 Mbit/s för Bas och Premium och 0,1 - 0,8 Mbit/s för Rikstjänsterna. Tjänsterna erbjuds i flera olika hastigheter nedströms, se respektive produktsida. Fibertjänsten är dubbelriktad med samma hastighet upp och ner.
Kan jag använda det modem som jag redan har?
Det beror på vilket modem du har, men du bör kunna använda ditt befintliga modem för Bas och Premium och RiksADSL, annars kan du låna ett modem av oss. Kontakta vår kundtjänst för information om testade modem. För övriga tjänster kan du låna modemet av oss då de är specialanpassade för våra olika tjänster. Modemen ska returneras om tjänsten sägs upp.
Jag ska koppla upp mitt företag till en annan server, via en VPN anslutning. Vilken tjänst ska jag då ha?
Vi rekommenderar att du väljer Premium eller en fibertjänst då dessa tjänster kommer med fasta IP-adresser vilket underlättar konfigureringen av VPN-routern.
Jag ska sätta upp ett flertal servrar på min sida, vilken tjänst behöver jag då?
Då behöver du flera IP-nummer (ett IP-nummer per server) och då rekommenderar vi att du väljer Bredband Premium eller Fiber.
Varför får min dator samma IP-adress och hur gör jag för att byta?

Bredbandsbolaget delar ut IP-adresser med hjälp av en DHCP-server. Denna server följer DHCP-standard. Detta innebär att DHCP-servern delar ut den IP-adress klienten begär när klienten gör en DHCP-request. Windows DHCP-klient fungerar så att den alltid begär den IP-adress den hade sist när du gör en DHCP-renew. Det gör att din dator alltid får den IP-adress du hade senast, om den finns ledig. Är den inte ledig, får du en ny. I de flesta fall spelar det ingen som helst roll vilken IP-adress du har, men om du av någon anledning absolut vill byta IP-adress kan du göra så här:

Windows XP/2000/Vista
  • Klicka på Start
  • Välj kör
  • Skriv: cmd
  • Skriv: ipconfig /release
  • Skriv: net stop "DHCP Client"
  • Skriv: net start "DHCP Client"
  • Skriv: ipocnfig /renew
Windows 95/98
  • I kommandoprompten: skriv winipcfg /release
  • Starta om datorn - efter detta får din dator en ny adress.
Hur sker installationen, kommer det ut någon tekniker till mig?

Vi skickar en startbox med modem och installationsanvisningar till ditt företag. Du kopplar modemet till det första analoga jacket och till datorn och lägger sedan in IP-adresserna i din dator eller router. Om du valt dynamisk IP-adress blir du tilldelad en IP-adress när du kopplar upp förbindelsen. Har du beställt installation via separat ledning kommer det ut en tekniker för att installera anslutningen till ditt kontor. Har du frågor eller problem att komma igång så kontakta vår support på nummer 0770-777 111.

Vid installation av fibertjänsten kommer det oftast ut en tekniker från oss för att rekognosera innan installationen. Vid installationstillfället kommer det alltid ut en tekniker på plats och installerar förbindelsen. Ditt företag tilldelas en installationsprojektledare som ansvarar för just din installation. Han eller hon kontaktar dig när du skickat in avtalet till Bredbandsbolaget.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng