Via antennuttaget

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om bredband via antennuttaget.

Hur aktiverar jag mitt bredband?

  1. Anslut din dator direkt till modemet. Modemet ska vara inkopplat i antennuttaget.
  2. Öppna en webbläsare, till exempel Internet Explorer. Oavsett vilken sida du försöker surfa till kommer du dirigeras till Bredbandsbolagets aktiveringssida. Skulle detta av någon anledning inte fungera, skriv då in http://10.255.1.33 direkt i webbläsarens adressfält.
  3. Följ sedan instruktionerna.

Kan jag få hjälp med installationen?

Självklart kan du det. Vi erbjuder installations- och supporttjänster inom bredband, tv och telefoni. Här kan du läsa mer.

Vad innebär FLEX?

Med Bredbandsbolaget FLEX kan du som kund alltid byta mellan bredbandshastigheter oavsett om du har bindningstid och oavsett om du vill byta upp eller ner.

Tänk på att:

  • Du kan byta upp tidigast en månad efter tecknande. Du kan byta ner tidigast två månader efter tecknande.
  • Din bindningstid förlängs inte.
  • Du kan byta abonnemangsform högst 1 gång per månad.

Läs mer om FLEX

Varför försvinner min internetuppkoppling?

Din inkopplade dator och/eller router förnyar löpande den IP-adress den blivit tilldelad. Om routern eller datorn misslyckas med förnyelsen kan ett avbrott uppstå. 

Du måste då starta om modem, router och/eller dator för att bredbandet ska fungera igen.

Om du har en router:
Koppla bort den och se om problemet kvarstår. Om problemet försvinner när routern kopplas bort, kontakta din routersupport för uppgraderingar.

Om du är direktansluten till datorn:
Skulle du ha samma problem när du är direktansluten till datorn kan det vara nätverkskortets drivrutin som orsakar problemet. Prova därför med en annan dator och se om problemet försvinner. Observera också att vissa brandväggar kan orsaka detta. 

Vilka är Bredbandsbolagets DNS-servrar?

195.54.122.200 respektive 195.54.122.204

Finns det några spärrade portar i Bredbandsbolagets nät?

Ja, port 25, 135-139 samt 445.

Hur tar jag reda på min bindningstid?

Det gör du enklast genom att logga in här och välja den tjänst du vill veta mer om. Du är även välkommen att kontakta oss på 0770-777 000.

Vart ska jag skicka tillbaka mitt modem?

När du avslutar ditt bredband hos oss behöver du returnera ditt modem samt tillhörande strömadapter till nedanstående adress. Skriv ditt kontrakts- eller kundnummer på paketet.
Paketera noga, så att utrustningen inte riskerar att skadas under frakten.

Vänligen skicka utrustningen till följande adress:

Bredbandsbolaget Bredband 
Strålfors Svenska AB 
Långgatan 8 
341 06 LJUNGBY

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng