Via fiber

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om bredband via fiber.

Hur aktiverar jag mitt bredband?

  1. Alternativ 1: Anslut din dator direkt till fiberuttaget.
    Alternativ 2: Koppla in modem/router och välj att ansluta till Bredbandsbolagets trådlösa nätverk.
  2. Öppna en webbläsare, till exempel Internet Explorer. Oavsett vilken sida du försöker surfa till kommer du att dirigeras till Bredbandsbolagets aktiveringssida.
  3. Följ sedan instruktionerna.

Vid aktiveringen måste din dator ställas in för att automatiskt få en IP-adress. Starta om datorn när du är klar med inställningarna.

Om du får problem att nå aktiveringssidan
- Skriv istället in adressen http://10.255.1.33 direkt i webbläsarens adressfält.
- Om du fortfarande inte når aktiveringssidan, följ felsökningsstegen för Kan inte surfa – problem med anslutningen 

Fast IP - tilläggstjänst
Har du  Fast IP som tilläggstjänst? Här hittar du alla inställningar för IP-adress.

Kan jag få hjälp med installationen?

Självklart kan du det. Vi erbjuder installations- och supporttjänster inom bredband, tv och telefoni. Här kan du läsa mer

Varför försvinner min internetuppkoppling?

Omstart
Din inkopplade dator och/eller router förnyar den tilldelade IP-adressen löpande. Om datorn eller routern misslyckas kan ett avbrott uppstå. Då måste du starta om ditt modem, din router och/eller dator, för att bredbandet ska fungera igen.

Har du en router?
Koppla bort den och se om problemet kvarstår. Om problemet försvinner när routern kopplas bort - kontakta din routersupport för uppgraderingar.

Direktansluten dator
Upplever du samma symptom när du är direktansluten till datorn, kan det vara nätverkskortets drivrutin som orsakar problemet. Prova därför med en annan dator och se om problemet försvinner. Observera också att vissa brandväggar kan orsaka detta.

Vad innebär TRY och FLEX?

Med Bredbandsbolaget TRY har du alltid 30 dagar på dig att prova våra tjänster. Skulle du inte vara nöjd är det bara att lämna tillbaka.

Tänk på att:

  • Du kan när som helst under de första 30 dagarna avbryta ditt abonnemang och returnera din router till oss.
  • Returen måste vara komplett (inklusive till exempel kablar och manualer) och i oskadat skick.

Med Bredbandsbolaget FLEX kan du som kund alltid byta mellan bredbandshastigheter oavsett om du har bindningstid och oavsett om du vill byta upp eller ner.

Tänk på att:

  • Du kan byta upp tidigast en månad efter tecknande. Du kan byta ner tidigast två månader efter tecknande.
  • Din bindningstid förlängs inte.
  • Du kan byta abonnemangsform högst 1 gång per månad.

Läs mer om TRY och FLEX

Hur får jag reda på min bindningstid?

Enklast är att logga in här och välja din tjänst. Du är också välkommen att kontakta oss på telefon 0770-777 000.

Vilka är Bredbandsbolagets DNS-servrar?

195.54.122.200 och 195.54.122.204

Finns det några spärrade portar?

Ja, i Bredbandsbolagets nät är port 25, 135-139 och 445 spärrade.

Vart ska jag skicka tillbaka mitt modem?

När du avslutar din bredbandstjänst behöver du skicka tillbaka tillhörande utrustning.

Skriv ditt kontrakts- eller kundnummer på paketet.
Returnera modem och strömadapter till: 

Bredbandsbolaget Bredband
Långgatan 8
341 06 LJUNGBY

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng