Via telejack (DSL)

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om bredband via telejack.

Varför går det inte att ansluta till internet?

Om modemets WAN-lampa är helt släckt, lyser sporadiskt eller bara blinkar, kan det bero på att modemet saknar kontakt med telestationen. Felet beror oftast på problem i bostadens teleledning, telejack och/eller störande teleutrustning. 

  1. Kontrollera att du inte påverkas av någon driftstörning.
  2. Om inga kända störningar finns - starta om modemet.
    - Låt strömsladden vara utdragen under 30 sekunder och koppla sedan in den igen.
    - När WAN-lampan börjar lysa med fast sken efter du kopplat tillbaka strömmen, starta om eventuell router på samma sätt och starta därefter om din dator.
  3. Anslut till internet.

För att bredbandet ska fungera så bra som möjligt bör endast modemet vara anslutet till det första telejacket. All annan teleutrustning kopplas till resterande telejack. Larm kan störa ut bredbandet eftersom det oftast också ska sitta i första telejacket. Misstänker du att larmet stör uppkopplingen, kontakta din larmfirma.

Får du ändå inte igång bredbandet? Ring vår kundtjänst på 0770-777 000, så hjälper vi dig.

Varför är mitt bredband så långsamt?

Hastigheten beror framför allt på vilken tjänst du har köpt. Yttre faktorer kan också påverka.

hastighetschecklistan kan du se vad du själv kan göra för att optimera din hastighet.

Kan jag få hjälp med installationen?

Självklart kan du det. Vi erbjuder installations- och supporttjänster inom bredband, tv och telefoni. Här kan du läsa mer

Vad innebär TRY och FLEX?

Med Bredbandsbolaget TRY har du alltid 30 dagar på dig att prova våra tjänster. Skulle du inte vara nöjd är det bara att lämna tillbaka.

Tänk på att:

  • Du kan när som helst under de första 30 dagarna avbryta ditt abonnemang och returnera din router till oss.
  • Returen måste vara komplett (inklusive till exempel kablar och manualer) och i oskadat skick.

Med Bredbandsbolaget FLEX kan du som kund alltid byta mellan bredbandshastigheter oavsett om du har bindningstid och oavsett om du vill byta upp eller ner.

Tänk på att:

  • Du kan byta upp tidigast en månad efter tecknande. Du kan byta ner tidigast två månader efter tecknande.
  • Din bindningstid förlängs inte.
  • Du kan byta abonnemangsform högst 1 gång per månad.

Läs mer om TRY och FLEX

Behöver jag dra ut sladdarna när det åskar?

Ja. Modem och telefonidosor är känsliga för stora spänningsförändringar, som till exempel åska kan orsaka. Behandla ditt modem och telefonidosa på samma sätt som din tv. Dra ut samtliga sladdar från strömuttag, brebandsuttag och telefonjack när det är risk för åska.

Om olyckan är framme
Vi byter ut all bredbandsutrustning som du lånar från oss. Du får den utbytt kostnadsfritt till ett annat modem med motsvarande funktioner. Kontakta oss på 0770-777 000, så hjälper vi dig. Vid byte av åskskadad utrustning - var noggrann med att ersätta all gammal utrustning med den nya du får från oss.

Finns det några spärrade portar?

Ja, i Bredbandsbolagets nät är port 25, 135-139 och 445 spärrade.

Vilka är Bredbandsbolagets DNS-servrar?

195.54.122.200 respektive 195.54.122.204

Hur får jag reda på min bindningstid?

Enklast är att logga in här och välja din tjänst. Du är också välkommen att kontakta oss på telefon 0770-777 000.

Hur säger jag upp mitt bredband?

Om du vill avsluta ditt abonnemang gör du det enklast genom att ringa oss på 0770 777 000.

Du vet väl att du kan få Bredbandsbolaget i många stadsnät?
Sök på din adress för att se om du kan få snabbare bredband. 

Ska du flytta? Oftast kan du flytta med ditt bredband till din nya adress, eller överlåta abonnemanget till de som flyttar in efter dig. Ring oss på 0770 777 000 så berättar vi mer.

Vart ska jag skicka tillbaka mitt modem?

När du avslutar din bredbandstjänst behöver du skicka tillbaka modem och strömadapter.

Skriv ditt kontrakts- eller kundnummer på paketet.
Packa utrusningen väl så att den inte skadas under frakten och skicka till: 

Bredbandsbolaget Bredband
Långgatan 8
341 06 LJUNGBY

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng