Leveransstatus

Har du beställt bredband via telejacket? Läs mer om leveransen samt kolla din orderstatus.

  • Bredband via telejacket

    Om du har beställt bredband via telejacket kan du se leveransstatus genom att söka med det personnummer du angav vid beställningen.

    Se till så du matar in i följande format: YYYYMMDD-XXXX

    Felaktigt personnummer. Se till så du matar in i följande format: YYYYMMDD-XXXX

    Ett fel har inträffat.

    Ett fel har inträffat.

    Vi har inte hunnit lägga in dina uppgifter i systemet ännu.

    Normalt tar det tre arbetsdagar från det att vi mottagit din beställning till att dina uppgifter är sökbara i systemet. Vid stor kundtillströmning kan det ta längre tid. Du kan göra ett nytt försök om ett par dagar. Saknar du fortfarande dina uppgifter en vecka efter det att din beställning gjordes så ber vi dig kontakta kundservice på 0770-777 000.

    För säkerhets skull kan du kontrollera att du angivit rätt uppgifter och söka igen.

    Här presenteras alltid den senaste informationen om leveransstatus på din beställning. Bredbandsbolagets kundservice har inte någon mer information och kan därför inte ge dig mer exakt information om när ditt bredband blir inkopplat.

    Så fort din leveransstatus ändras kommer ett e-postmeddelande att skickas till adressen som du uppgav vid din beställning.

    Status
    Namn: {{item.dslDetails.firstName}} {{item.dslDetails.lastName}}
    Status: {{item.shortDescription}}
    Ungefärlig tidpunkt för installation sker vecka: {{item.plannedActivationWeek}}
    Avslutsdatum: {{item.dslDetails.actualtermination}}
    Kontraktet upphör: {{item.dslDetails.contractEnd}}

1. Vi kontrollerar din telestation

När du beställde ditt bredband gjordes en preliminär leveranskontroll. För att säkerställa att det inte finns några tekniska begränsningar i din telestation, och för att beräkna vilken bredbandshastighet du kan få, gör vi en detaljerad kontroll. När kontrollen är slutförd får du en bekräftelse från oss på den tjänst vi kan leverera.

2. Vi beställer inkoppling i telestationen

Varje kund hos Bredbandsbolaget får sin egen plats i telestationen. När vi har bokat denna plats åt dig, tar vi kontakt med nätleverantören och beställer inkoppling av din tjänst. Om du redan har ett bredbandsabonnemang är det viktigt att det sägs upp. Om du inte har något bredbandsabonnemang idag, kan du gå direkt till punkt 4.

3. Uppsägning av ditt befintliga abonnemang

Vi hjälper dig gärna. Men glöm inte att lämna fullmakt. Du kan inte ha flera bredbandstjänster på samma telefonnummer. Därför måste du antingen själv avsluta ditt nuvarande abonnemang eller lämna en fullmakt till oss som ger oss rätten att ta över abonnemanget och genomföra bytet. Utan fullmakt kan vi inte gå vidare med din beställning. Du som lämnar en fullmakt till oss behöver alltså inte själv kontakta din nuvarande operatör för att säga upp tjänsten. Vi sköter det åt dig. Att låta oss hantera bytet av din bredbandstjänst minskar risken för glapp och irriterande uppehåll i din bredbandsuppkoppling. Det blir bekvämare och tryggare för dig, och det ger oss bättre kontroll. VIKTIGT! Om vi ska ta över din nuvarande bredbandstjänst måste den vara inkopplad på samma adress och telefonnummer som den tjänst du beställer från oss.

Lämna en muntlig fullmakt så går bytet snabbare. Du kan snabba på leveransen av ditt bredband genom att lämna en muntlig fullmakt per telefon 020-170 40 70. Du kan också lämna din fullmakt skriftligen till oss, men registreringen kommer då att ta något längre tid.
Har du inte ditt bredband via telejacket? Då rekommenderar vi att du själv säger upp ditt abonnemang, då vi inte kan ta över din tjänst. Då måste du själv ta kontakt med din nuvarande operatör och säga upp abonnemanget. Detta gäller till exempel om du har bredband via en kabel-tv-leverantör.

Det finns ett samarbete mellan flertalet bredbandsoperatörer i Sverige för att förenkla bytet för kunderna. Sker bytet mellan två operatörer som är med i detta samarbete, så brukar övergången bli smidig.

Se vilka operatörer som är med i samarbetet

AllTele Le-vonline AB
Bahnhof AB Ljusnet AB
BiGGnet AB Megaphone
Bikab Net at once
Bjäre Kraft Ek. För Net IT Internet Solutions AB
Blixtvik AB Nossebro Energi Försäljnings AB
BoreNet AB Omninet AB
Borlänge Energi AB Oskarshamn Energi AB
Borås Energi Nät AB Perspektiv Bredband AB (Lunds stadsnät)
Boxer TV-Acess AB Phonera AB
Bredband i Värend AB Phonera Networks AB
Bredbandsteknik AB Rix Telecom
Bredbandstjänster i Dalarna AB Ronneby Miljö & Teknik
Comet Networks ServaNet AB
Direct2Internet Nordic AB SHE Bredband
euroIT solutions Sweden AB Soderhamnnara
Fast Tv Net AB Sveanordic Telecom AB
Fastbit AB Telavox AB
First New Media Scandinavia AB Tele2
fredan Tele-Man AB
Garnisonsnätet Bredband AB TeliaSonera
Glocalnet Teracom AB
Gotanet AB Timepiece LDA (Universal Telecom)
Halmstad Internet AB Ulricehamns Energi AB
Helsingenet Venatech AB
Härnösand Energi & Miljö AB Ventelo Sverige AB
Junet AB Viking Tech AB
Kustbandet AB Växjö Energi AB
Laholmsbredbandsbolag AB Ymex

4. Klart för leverans

Efter att vi beställt inkoppling av din bredbandstjänst och fått denna godkänd av nätleverantören, skickar vi en startbox till dig med posten där allt du behöver finns för att komma igång.

I startboxen:

  • Brev, med bland annat användarnamn och lösenord
  • Trådlöst modem som även är förberett för telefoni
  • Testplugg för att hitta första telefonjacket
  • Mellanpropp som ska anslutas till första telefonjacket
  • Installationsguide
  • Anslutningskablar
  • Nätverkskabel

VIKTIGT! Du behöver finnas tillgänglig dagarna före leverans. En av våra tekniker kommer att åka ut till din telestation för att koppla in din bredbandstjänst. Chansen finns då att teknikern behöver komma i kontakt med dig, för att i din bostad se till att tjänsten kopplas rätt. Det är därför mycket viktigt att du är tillgänglig via mobiltelefon dagarna före leveransen.

5. Din tjänst är inkopplad

Nu är din bredbandsuppkoppling klar att använda. Kom ihåg att spara brevet med dina kunduppgifter som du fick med startboxen. Du kommer framförallt att behöva användarnamn och lösenord för att kunna beställa fler e-postadresser, skapa e-postkonto, och inte minst för att logga in på Mitt Konto, där du bl.a. har tillgång till din e-post, dina hemsidor och fakturor.

Hjälp med installation eller att hitta första jacket?
För att din bredbandsuppkoppling ska fungera på bästa sätt är det viktigt att du ansluter modemet till det första telefonjacket i din bostad. Instruktionsfilm hittar du här

Saknar du installationsguide? Gå till vår sida med Guider och manualer för att ladda ner det du behöver.

Välkommen till Bredbandsbolaget!

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng