På grund av tekniska skäl har vi just nu problem att hjälpa dig när du ringer till oss. Är ditt ärende inte akut rekommenderar vi att du avvaktar med ditt ärende. Du kan också se om du hittar svar på din fråga här.

På grund av tekniska skäl har vi just nu problem att hjälpa dig när du ringer till oss. Är ditt ärende inte akut rekommenderar vi att du avvaktar med ditt ärende.

Kontakta oss

  • Personlig service

    Vill du få svar på en fråga eller beställa en tjänst? Du kan kontakta oss via mail, Facebook eller telefon.

    Har du problem med en tjänst från oss? Ta snabbt och enkelt reda på om du berörs av en driftstörning genom att läsa vår driftinformation.

    • Kontakta oss
    •  
  • Ring till oss

    Ring oss på 0770-777 000 alla dagar kl. 8.00–22.00.

    Avsluta abonnemang?
    Då är du välkommen att ringa till oss kl. 8.00-18:00 alla vardagar.

    Företagskund här når du oss
    Fastighetsägare/Bostadsrättsförening här når du oss

    •  
  • Prata med oss på Facebook

    Du kan också ställa frågor till oss på Facebook. Vi svarar dig så fort vi kan inom våra öppettider under vardagar kl. 9.00–17.00.

    facebook.com/Bredbandsbolaget

Retur av modem
    •  
  • När du skickar tillbaka ditt modem
    Skriv ditt kontrakts- eller kundnummer på paketet. Har du fått en returavi lämnar du in den tillsammans med paketet hos ditt postombud. Tänk på att utrustningen måste returneras som ett företagspaket - ditt postombud hjälper dig med det.

    Paketet skickar du till:

    Bredbandsbolaget Bredband
    Långgatan 8
    341 06 LJUNGBY

Säkerhetsfrågor
    •  
  • Om du råkat ut för något olagligt eller obehagligt på nätet kan du anmäla det till Bredbandsbolagets kundsäkerhetsavdelning: abuse@bredband.com

Anmäl missbruk

Skicka en anmälan till Bredbandsbolaget

Det är viktigt att du får med så mycket information som möjligt för att underlätta utredningen.

Din anmälan måste innehålla:

  • Kort beskrivning av vad du vill anmäla.
  • Loggfil med IP-nummer och tidstämpel som verifierar det inträffade, som till exempel larm från brandvägg eller en länk till en gästbok. 
  • Namn, adress och telefonnummer, så vi kan kontakta dig som anmäler.

Observera att Bredbandsbolaget endast hanterar anmälningar mot de egna kunderna och inte mot andra internetleverantörers kunder. Det är därför viktigt att du först tar reda på vilken internetleverantör du skall skicka din anmälan till. Du kan spåra fram vilken internetleverantör ett visst IP-nummer tillhör i denna databas.

Så här anmäler du missbruk

Bredbandsbolaget ser allvarligt på missbruk. Om du råkat ut för något på internet vill vi därför att du skickar en anmälan till abuse@bredband.com. Är ärendet av polisiär karaktär vänder du dig till närmaste polisstation eller till www.polisen.se
Barnpornografi kan du även anmäla till Ecpat: ecpathotline.se

Om du råkat ut för missbruk

Här listar vi vanliga problem som du kan råka ut för, samt ger tips på var du kan vända dig - beroende på vad som har hänt.
Det kan exempelvis handla om

  • Dataintrång eller försök till dataintrång 
  • Innehav eller exponering av barnpornografi 
  • Hot/trakasseri/kränkning eller annat stötande beteende 
  • Kedjebrev och pyramidspel genom till exempel e-post 
  • Sabotage (i flera fall kallat "Denial of Service") 
  • Spam, oönskade massutskick av e-post 
  • Bedrägeri som phishing och ”Nigeriabrev”

En person som gör sig skyldig till något av detta kan bli temporärt eller permanent avstängd från Bredbandsbolagets nät. Vi har exklusiv beslutanderätt över detta.

Vi samarbetar med Rikskriminalen

Sedan 2005 pågår ett arbete för att hindra tillgången till barnpornografiskt material på internet. Det är ett samarbete mellan 13 internetoperatörer och Rikskriminalpolisen. Bredbandsbolaget deltar i detta arbete (tillsammans med Telenor Sverige AB och Glocalnet).
Praktiskt går det till så här: Polisen ger oss en lista med webbadresser till webbplatser med otillåtet material. Skulle en kund besöka en sådan webbplats visas en stoppskylt, som varnar om att sidan innehåller straffbart material. Blockeringen skyddar kunder från risken att utsättas för materialet och minskar förhoppningsvis rekryteringen av nya konsumenter.
Det är Polisen som avgör vilka webbplatser som skall spärras. Vi har ingen påverkan eller insyn i den bedömningen.

Viktigt! Om du upptäcker barnpornografi på nätet

Spara inte bilderna på din dator. Skicka inte heller materialet till Polisen. I båda fallen begår du nämligen själv ett brott. I stället: Skicka över länken eller adressen till den särskilda enhet på Rikskriminalpolisen som arbetar med just barnpornografi. 

E-postadressen dit är childabuse@rkp.police.se

Har du blivit uppringd av en säljare från Bredbandsbolaget?
    •  
  • Vi vill ibland vara säkra på att du nås av våra erbjudanden. I dessa fall använder vi oss av telemarketingföretag som arbetar med telefonförsäljning på uppdrag av Bredbandsbolaget. Vi följer bestämmelserna som fastställts av föreningen NIX-telefon.

    Självklart ställer vi mycket höga krav på de telemarketingföretag vi samarbetar med. Bland annat kräver vi att de följer branschetiska reglerna från Kontakta (Svenska Callcenterföreningen) och SWEDMA.

    Vi kontrollerar dessutom löpande att de företag som Bredbandsbolaget anlitar uppfyller våra krav på hur säljarna ska bemöta dig som är kund. Skulle vi upptäcka brister i kvaliteten vidtar vi självklart också åtgärder.

    Vill du inte bli uppringd?
    Vill du som kund bli spärrad för marknadsföring från oss kan du kontakta Kundservice.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng