Felsökning

Har du problem med ljudet på din telefoni? Åtgärda problemen du upplever med hjälp av felsökningsguiden nedan.

Innan du startar felsökningen

Kontrollera att du inte är berörd av någon driftstörning. Det ser du under Driftstörningar.

Problem med ljudet

1. Starta om modemet

Upplever du att ljudet i din telefon är lågt, att du hör din egen röst eller ett eko när du pratar? Denna guide hjälper dig om har problem med ljudstörningar på bredbandstelefonin, brus, låg volym, klippningar i samtal eller liknande. Problem med ljudet beror ofta på kvaliteten på din internetuppkoppling.
  • Dra ur strömkabeln ur modemet i ca 10-15 sekunder.
  • Koppla sedan in strömmen igen. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.
Reseta modemet
På modemet finns en resetknapp. Du hittar den på baksidan eller på sidan av modemet. Du behöver ha en penna, tandpetare eller liknande att trycka in i hålet.
  • Håll in resetknappen i ca 10-15 sekunder för att modemet ska nollställa sig. Powerlampan brukar slockna i någon sekund när modemet är resetat.
  • Låt modemet starta upp på nytt. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.

2. Hur är din telefon inkopplad?

Ljudkvaliteten påverkas i hög grad av den telekabel som går mellan modem/telefonidosa och telejack.

Oberoende av vilken typ av uppkoppling du har:
  • Koppla en telefon direkt i bredbandsmodemet. Uttaget heter antingen Tel1/Phone1 eller bara Phone. Är du osäker på hur du ska koppla in telefonen till Tel1/Phone1 eller Phone? Följ guiden Testa att koppla in en annan telefon.
Är kvaliteten på telefonin fortfarande dålig trots att du kopplat in telefonen i Tel1?
  • Koppla då in en annan telefon. Genom att göra det utesluter du att problemet ligger i din telefon. Kontrollera även om du kan justera ljudet på telefonen.

3. Inkoppling via telejack och fiber

För dig med bredband via telejacket:
  • Kontrollera att telejacken är seriekopplade. Om de inte är det kan din telefoni få störningar i form av brus och dålig kvalitet.
  • Koppla in telefonen direkt i ett telefonjack.
  • Prova att byta telekabel. Använd en så kort telekabel som möjligt.
För dig med bredband via fiber:
  • Koppla en telefonikabel från modemet till telefonjacken för att få telefonin att fungera i telefonjacken. På så sätt kan du utesluta problem med jackslingan hemma hos dig.

4. Har du en trådlös telefon?

Har du en trådlös telefon kan felet bero på att något hemma hos dig stör ut signalen mellan telefonen och basstationen.
  • Kontrollera så att basstationen inte står för nära bredbandsmodemet.
  • Många av bredbandsbolagets modem är idag förberedda för att du ska kunna ansluta din dator trådlöst.
  • Denna trådlösa signal kan störa ut telefonen.
  • Andra enheter i ditt hem som sänder ut en trådlös signal kan också störa. Kontrollera därför hur det ser ut hemma hos dig.

5. Kontrollera ditt modem

Problem med telefonin beror ofta på att modemet inte är inkopplat på rätt sätt eller att telefonjacken inte är rätt kopplade.
  • Kontrollera att modemet/telefonidosan är ansluten till ditt seriekopplade första telejack. Samma typ av störning kan uppstå om den anslutna telefonen i sig själv är parallellkopplad. Det går inte att åtgärda, lösningen är att använda en annan telefon på första telejack.

Upplever du att internet inte fungerar ibland eller att du har problem med hastigheten?
Följ då steg för steg för antingen Uppkopplingen bryts eller Problem med hastigheten under Bredband via telejacket eller Bredband via fiber

6. Övrigt att kontrollera

Har du larm eller fax?
Har du ett larm eller en fax hemma kan dessa störa ut din telefoni. Testa därför att koppla ur dessa och testa om det blir bättre.

Har problemet uppstått i samband med att det åskat?
Har åska slagit ner kan din telefon eller ditt bredbandsmodem blivit skadad av den överspänning som skapas. Överspänningen kan komma via både ditt telefonuttag och över elnätet. Du behöver då testa med en annan telefon som du vet fungerar för att utesluta problemet.

Om inget av tidigare steg fungerar är du välkommen att kontakta teknisk support på 0770-777 000.

Kan du inte ringa till vissa nummer?
Skriv då upp tre tidpunkter, datum samt nummer när du inte kunnat ringa och kontakta oss.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng