Felsökning

Har du problem med att ringa eller ta emot samtal? Åtgärda problemen med hjälp av felsökningsguiderna nedan.

Kan inte ringa samtal

1. Aktivera bredbandet

För dig med bredband via telejacket
Läs mer om hur du kommer igång med Bredband via telejacket här.

  • Efter att telefonin är aktiverad kommer ton gå ut i telejacken via modemet/telefonidosan. Denna måste därför vara kopplad på det första telejacket för att du ska få ton i alla dina telefoner. Det första telejacket måste dessutom vara seriekopplat.
  • Om du använder en egen teleförlängningssladd kan den vara orsak till att du inte har ton på telejacken. Prova att koppla bort den.
  • Har det inte fungerat förut kan det bero på att tjänsten inte har aktiverats än. Har du bredband via telefonjacket ska aktiveringen ske i samband med att du aktiverar ditt bredband.

För dig med bredband via fiber 
Har du bredband via ett fiberuttag måste telefonin aktiveras manuellt. Här kan du läsa mer om hur du kommer igång med Bredband via fiber.

  • När du kopplat in telefonen och lyfter på telefonluren första gången kommer du höra en aktiveringsröst, följ den.
  • Starta om modemet när aktiveringen är klar. Det gör du genom att dra ur strömkabeln i ca 10-15 sekunder.
  • Starta sedan upp modemet och avvakta i ett par minuter.

2. Förändringar hemma?

Försök att tänka efter om problemet uppstod i samband med något speciellt. Har du till exempel renoverat eller möblerat om där hemma?

  • Kontrollera att du kan ta emot samtal och att du har en fungerande internetuppkoppling.
  • Kontrollera så att du kan ta emot samtal. Om inte, följ stegen för Kan varken ringa eller ta emot samtal.
  • Kontrollera att du själv inte valt att lägga till spärrar mot vissa nummer, till exempel mobilsamtal, betalnummer eller utländska nummer.

3. Starta om modemet

  • Dra ur strömkabeln ur modemet i ca 10-15 sekunder.
  • Koppla sedan in strömmen igen. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.
  • På baksidan eller sidan av modemet finns en resetknapp. Du behöver en penna, tandpetare eller liknande att trycka in i hålet.
  • Håll in knappen i ca 10-15 sekunder för att modemet ska nollställa sig. Powerlampan brukar slockna i någon sekund när modemet är resetat.
  • Låt modemet starta upp på nytt. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.

4. Hur är din telefon inkopplad?

Ljudkvaliteten påverkas i hög grad av den telekabel som går mellan modem/telefonidosa och telejack. 

Oberoende av vilken typ av uppkoppling du har:
  • Koppla en telefon direkt i bredbandsmodemet. Uttaget heter antingen Tel1/Phone1 eller bara Phone. Är du osäker på hur du ska koppla in telefonen till Tel1/Phone1 eller Phone?
    Följ guiden Testa att koppla in en annan telefon.
För dig med bredband via telejacket:
  • Kontrollera att telejacken är seriekopplade. Om de inte är det kan din telefoni få störningar i form av brus och dålig kvalitet.
  • Koppla in telefonen direkt i ett telefonjack.
  • Prova att byta telekabel. Använd en så kort telekabel som möjligt.
För dig med bredband via fiber:
  • Koppla en telefonikabel från modemet till telefonjacken för att få telefonin att fungera i telefonjacken. På så sätt kan du utesluta problem med jackslingan hemma hos dig.

5. Kontrollera modem och telefon

Har du bredband via telefonjacket?
Det är viktigt att modemet är kopplat i första telefonjacket hemma hos dig för att få telefonen att fungera på rätt sätt. I instruktionerna för inkoppling av ditt modem finns förklarat hur du hittar första jacket och hur du ansluter ditt modem. Hitta ditt modem här

Ton eller pulsvalstelefon?
Det finns två olika typer av telefoner, pulsvals- och tonvalstelefoner. Du kan inte använda pulsvalstelefoner med Bredbandsbolagets telefonitjänst, eftersom våra telefoniservrar bara känner av tonvalstelefoner. Du kan däremot ta emot samtal med pulsvalstelefoner, men inte ringa.

6. Checklista

Har problemet uppstått i samband med att det åskat?
Har åska slagit ner kan din telefon eller ditt bredbandsmodem blivit skadad av den överspänning som skapas. Överspänningen kan komma via både ditt telefonuttag och över elnätet. Du behöver då testa med en annan telefon som du vet fungerar för att utesluta problemet.

Om inget av tidigare steg fungerar är du välkommen att kontakta teknisk support på 0770-777 000.

Kan du inte ringa till vissa nummer?
Skriv då upp tre tidpunkter, datum samt nummer när du inte kunnat ringa och kontakta oss.

Kan inte ta emot samtal

1. Starta om modemet

  • Dra ur strömkabeln ur modemet i ca 10-15 sekunder.
  • Koppla sedan in strömmen igen. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.
  • På baksidan eller sidan av modemet finns en resetknapp. Du behöver en penna, tandpetare eller liknande att trycka in i hålet.
  • Håll in knappen i ca 10-15 sekunder för att modemet ska nollställa sig. Powerlampan brukar slockna i någon sekund när modemet är resetat.
  • Låt modemet starta upp på nytt. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.

2. Hur är din telefon inkopplad?

Ljudkvaliteten påverkas i hög grad av den telekabel som går mellan modem/telefonidosa och telejack.

Oberoende av vilken typ av uppkoppling du har:
  • Koppla en telefon direkt i bredbandsmodemet. Uttaget heter antingen Tel1/Phone1 eller bara Phone. Är du osäker på hur du ska koppla in telefonen till Tel1/Phone1 eller Phone? Följ guiden Testa att koppla in en annan telefon.
Har du kopplat telefonen via en nummerpresentatör eller en telefonsvarare?
Testa att koppla telefonen direkt på telefonjacket eller på Tel1-uttaget på modemet för att utesluta problem med dessa enheter.

3. Inkoppling via telejack och fiber

För dig med bredband via telejacket
  • Kontrollera att telejacken är seriekopplade. Om de inte är det kan din telefoni få störningar i form av brus och dålig kvalitet.
  • Koppla in telefonen direkt i ett telefonjack.
  • Prova att byta telekabel. Använd en så kort telekabel som möjligt.
För dig med bredband via fiber
  • Testa att koppla en telefonikabel från modemet till telefonjacken för att få se om du får telefonin att fungera i telefonjacken. 
  • Om det fungerar så kan du utesluta problem med jackslingan hemma hos dig.

4. Vidarekoppling aktiverad?

Har du aktiverat vidarekoppling? Eller har du haft ditt hemnummer vidarekopplat till en mobiltelefon?
Då kan problemet bero på att du inte tagit bort vidarekopplingen. Det finns två olika typer av vidarekoppling. Antingen Vidarekoppling direkt eller Vidarekoppling vid ej svar.

5. Så avaktiverar du Vidarekoppling

För att avaktivera Vidarekoppling direkt:
  • Lyft luren
  • Tryck #21#
  • Lägg på luren
För att avaktivera Vidarekoppling vid ej svar:
  • Lyft luren
  • Tryck #61#
  • Lägg på luren

6. Kontrollera telefonjacken

  • Kontrollera att telefonin är kopplat på första jacket och att telefonjacken är seriekopplade.
  • Se till att koppla ur andra enheter från telefonjacken.
  • Har du larm eller en fax inkopplad ska även dessa kopplas bort.

Kan varken ringa eller ta emot samtal

1. Kontrollera din bredbandsuppkoppling

För att din telefonitjänst ska fungera måste din bredbandsuppkoppling fungera. Problem beror vanligen på att bredbandsmodemet har tappat kontakt med vår telefoniserver eller att din telefon inte fungerar.

Här kan du läsa mer om
Felsökning bredband via telefonjacket
Felsökning bredband via fiber

Har tjänsten fungerat förut?
Om nej; Följ guiden för aktivering
Om ja; När du ska felsöka är det viktigt att tänka efter om problemet uppstod i samband med att du gjorde någon förändring hemma. Fortsätt till nästa steg för vidare felsökning.

2. Starta om modemet

  • Dra ur strömkabeln ur modemet i ca 10-15 sekunder.
  • Koppla sedan in strömmen igen. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.
  • På baksidan eller på sidan av modemet finns en resetknapp. Du behöver en penna, tandpetare eller liknande att trycka in i hålet.
  • Håll in knappen i ca 10-15 sekunder för att modemet ska nollställa sig. Powerlampan brukar slockna i någon sekund när modemet är resetat.
  • Låt modemet starta upp på nytt. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.

3. Hur är din telefon inkopplad?

Ljudkvaliteten påverkas i hög grad av den telekabel som går mellan modem/telefonidosa och telejack.

Oberoende av vilken typ av uppkoppling du har:
  • Koppla en telefon direkt i bredbandsmodemet. Uttaget heter antingen Tel1/Phone1 eller bara Phone. Är du osäker på hur du ska koppla in telefonen till Tel1/Phone1 eller Phone? Följ guiden Testa att koppla in en annan telefon.

4. Inkoppling via telefonjack och fiber

För dig med bredband via telejacket:
  • Kontrollera att telejacken är seriekopplade. Om de inte är det kan din telefoni få störningar i form av brus och dålig kvalitet.
  • Koppla in telefonen direkt i ett telefonjack.
  • Prova att byta telekabel. Använd en så kort telekabel som möjligt.
För dig med bredband via fiber:
  • Koppla en telefonikabel från modemet till telefonjacken för att få telefonin att fungera i telefonjacken. På så sätt kan du utesluta problem med jackslingan hemma hos dig.

5. Kontrollera telefonjack och telefon

Det är viktigt att modemet är kopplat i första telefonjacket hemma hos dig för att få telefonen att fungera på rätt sätt.

För att kontrollera att dina telejack är rätt kopplade följ guiden nedan.

Har du rätt telefon?
Det finns två olika typer av telefoner, pulsvals- och tonvalstelefoner. Du kan inte använda pulsvalstelefoner på Bredbandsbolagets telefonitjänst, eftersom våra telefoniservrar bara känner av tonvalstelefoner. Du kan däremot ta emot samtal med pulsvalstelefoner, men inte ringa.

6. Åska

Har problemet uppstått i samband med att det åskat?
Har åska slagit ner kan din telefon eller ditt bredbandsmodem blivit skadad av den överspänning som skapas. Överspänningen kan komma via både ditt telefonuttag och över elnätet. Du behöver då testa med en annan telefon som du vet fungerar för att utesluta problemet.

Om inget av tidigare steg fungerar är du välkommen att kontakta teknisk support på 0770-777 000.

Kan du inte ringa till vissa nummer?
Skriv då upp tre tidpunkter, datum samt nummer när du inte kunnat ringa och kontakta oss.

7. Modemkontroll

Beroende på vilket modem du har så kommer lampan Tel1/Phone1 att lysa på olika sätt.

Hur vet jag vilket modem jag har?
Modellen hittar du på baksidan av modemet. På modellerna Thomson och Zyxel så lyser Phone1/Phone-lampan då modemet har lyckats registrera sig mot vår telefoniserver. På Xavi-modellerna ska Tel1-lampan så fort du lyfter luren.

Välj ditt modem här:
Xavi
Thompson
Zyxel 2601-2602
Bredand 60
Cisco ATA 188

Xavi

På dessa modem kommer du finna en lampa som heter Tel1.

Den ska bara lysa när en telefonlur är lyft och du får en kopplingston eller pratar i telefonen. Annars kommer den att vara släckt. Uttaget som heter Tel2 används bara om du har två telefonnummer hos oss.

Tänds inte Tel1-lampan när du lyfter på din telefonlur?
Då känner inte modemet av att en telefon är inkopplad. Prova då att koppla in telefonen direkt i Tel1.

Har du redan kopplat in telefonen på Tel1?
Prova att ansluta en annan telefon i Tel1 för att utesluta problem med telefonen.

Lyser Tel1 konstant?
  • Prova att koppla ur din telefon ur Tel1-uttaget
  • Slocknar Tel1-lampan tyder det på att din telefon inte fungerar som den ska
  • Koppla ur WAN-kabeln ur modemet
  • Om Tel1-lampan slocknar nu så tyder det på att något på telefonslingan ligger och stör ut telefonin hemma hos dig.

Xavi 6545 
På det här modemet kan du koppla in din telefon direkt på Tel1-uttaget. Tel1-lampan ska bara lysa när en telefonlur är lyft och när du pratar i telefonen.

Thompson

Har du ett Thompson-modem kommer det att sitta tre kablar inkopplade i modemet, en i Phone1, en i DSL och en i PSTN.
  • För att koppla in en telefon direkt i modemet behöver du ta ur kabeln som sitter inkopplad i Phone1.
  • Därefter kan du koppla in din telefon.
  • På modemets framsida kommer du att finna en lampa som heter Phone1.
  • När modemet har registrerat sig mot vår telefoniserver kommer den att lysa med ett fast sken, och blinka under pågående samtal.
Lyser inte Phone1 kommer du inte att kunna ringa.

Zyxel 2601-2602

  • På modemet kan du koppla in din telefon direkt i ett uttag som heter Phone.
  • På modemet kommer du även att finna en lampa som heter Phone.
  • När modemet har registrerat sig mot telefonservern kommer lampan att lysa med ett fast sken.
Phone-lampan kommer att blinka under pågående samtal.

Bredband 60


Har du Turbo-DSL kommer du ha ett bredbandsmodem som heter Xavi 5671 samt ett enskilt telefonimodem av modellen Xavi 6545 eller Cisco ATA 188.

För att få din telefoni att fungera måste telefonimodemet var inkopplat till bredbandsmodemet.

12. Cisco

Cisco ATA 188
  • Här kan du ansluta din telefon direkt till Phone-uttaget på modemet.
  • På modemet finns en lampa. Den kan du även trycka på.
  • När telefonen är inkopplad till modemet så tryck på knappen och lyft på telefonluren. Du kommer nu att höra en engelsk konfigurationsröst.
  • Hör du rösten så betyder det att modemet och telefonen känner av varandra.
  • Lägger du på telefonen kommer rösten att försvinna och du kommer att få en kopplingston igen.

Mina samtal bryts

1. Telefoni hos oss

Har du telefoni från Bredbandsbolaget så måste du ha ett modem från oss. Signalen kommer in till modemet och därifrån skickas den sedan ut till din telefon. Det är därför mycket viktigt att allt är rätt kopplat.

Har det fungerat bra förut? När du ska felsöka är det viktigt att tänka efter om problemet uppstod i samband med att du gjorde någon förändring hemma.

2. Starta om modemet

  • Dra ur strömkabeln ur modemet i ca 10-15 sekunder.
  • Koppla sedan in strömmen igen. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.
  • På baksidan eller på sidan av modemet finns en resetknapp. Du behöver en penna, tandpetare eller liknande att trycka in i hålet.
  • Håll in knappen i ca 10-15 sekunder för att modemet ska nollställa sig. Powerlampan brukar slockna i någon sekund när modemet är resetat.
  • Låt modemet starta upp på nytt. Det tar någon minut innan modemet har kopplat upp sig mot vår telefoniserver.

3. Hur är din telefon inkopplad?

Ljudkvaliteten påverkas i hög grad av den telekabel som går mellan modem/telefonidosa och telejack.

Oberoende av vilken typ av uppkoppling du har:
  • Koppla en telefon direkt i bredbandsmodemet. Uttaget heter antingen Tel1/Phone1 eller bara Phone. Är du osäker på hur du ska koppla in telefonen till Tel1/Phone1 eller Phone? Följ guiden Testa att koppla in en annan telefon.

Om inte dina samtal bryts när modemet är kopplat till Tel1 uttaget på modemet så beror problemet troligen på jackslingan hemma hos dig. Säkerställ att dina jack är seriekopplade. Läs om hur i pdf:en nedan.

Bryts samtalen trots att du kopplat in telefonen i Tel1? Koppla då in en annan telefon. Genom att göra det utesluter du att problemet ligger i din telefon.

4. Inkoppling via telejack och bredbandsuttag

För dig med bredband via telejacket:
  • Kontrollera att telejacken är seriekopplade. Om de inte är det kan din telefoni få störningar i form av brus och dålig kvalitet.
  • Koppla in telefonen direkt i ett telefonjack.
  • Prova att byta telekabel. Använd en så kort telekabel som möjligt.
För dig med bredband via bredbandsuttaget:
  • Koppla en telefonikabel från modemet till telefonjacken för att få telefonin att fungera i telefonjacken.
  • Om det fungerar kan du utesluta problem med jackslingan hemma hos dig.

5. Har du en trådlös telefon?

Har du en trådlös telefon kan felet bero på att något hemma hos dig stör ut signalen mellan telefonen och basstationen.
  • Kontrollera så att basstationen inte står för nära bredbandsmodemet.
  • Många av bredbandsbolagets modem är idag förberedda för att du ska kunna ansluta din dator trådlöst.
  • Denna trådlösa signal kan störa ut telefonen.
  • Andra enheter i ditt hem som sänder ut en trådlös signal kan också störa. Kontrollera därför hur det ser ut hemma hos dig.

6. Kontrollera ditt modem

Problem med telefonin beror ofta på att modemet inte är inkopplat på rätt sätt eller att telefonjacken inte är rätt kopplade.
  • Kontrollera att modemet/telefonidosan är ansluten till ditt seriekopplade första telejack. Samma typ av störning kan uppstå om den anslutna telefonen i sig själv är parallellkopplad. Det går inte att åtgärda, lösningen är att använda en annan telefon på första telejack.

Upplever du att internet inte fungerar ibland eller att du har problem med hastigheten?
Följ då steg för steg för antingen Uppkopplingen bryts eller Problem med hastigheten under Bredband via telejacket eller Bredband via bredbandsuttaget

7. Övrigt att kontrollera

Har problemet uppstått i samband med att det åskat?
Har åska slagit ner kan din telefon eller ditt bredbandsmodem blivit skadad av den överspänning som skapas. Överspänningen kan komma via både ditt telefonuttag och över elnätet. Du behöver då testa med en annan telefon som du vet fungerar för att utesluta problemet.

Om inget av tidigare steg fungerar är du välkommen att kontakta teknisk support på 0770-777 000.

Kan du inte ringa till vissa nummer?
Skriv då upp tre tidpunkter, datum samt nummer när du inte kunnat ringa och kontakta oss.

Har du larm eller fax?
Har du ett larm eller en fax hemma kan dessa störa ut din telefoni. Testa därför att koppla ur dessa och testa om det blir bättre.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng