Kan inte ringa samtal

Kan du inte ringa mamma? Ta det lugnt. Vi har flera tips som hjälper dig på traven. 

  • Kolla att din telefoni- och bredbandstjänst är aktiverad

    ADSL eller via tv-uttaget – allt är klart
    Om du har din telefoni via ADSL eller via ditt tv-uttag är din telefonitjänst redan aktiverad. 

    Fiber – ring oss
    Har du fiberuppkoppling med telefoni men ingen ton i luren? Testa att starta om din utrustning. Om det ändå inte fungerar, kontakta oss så hjälper vi dig att aktivera tjänsten.

  • Starta om modemet/routern

    Dra ur strömkabeln ur modemet/routern i 10-15 sekunder. Koppla sedan in strömmen igen. Det tar någon minut innan modemet/routern har kopplat upp sig mot telefoniservern.

  • Gör en fabriksåterställning av modemet/routern

    Så här gör du:

    På baksidan av routern/modemet finns en återställningsknapp. Tryck in den.

    Håll sedan in knappen i 10-15 sekunder för att modemet/routern ska nollställa sig. Powerlampan brukar slockna i någon sekund när utrustningen är återställd.

    Låt modemet/routern starta på nytt. Det tar någon minut.

  • Koppla in i första telejacket

    Modemet/routern måste vara inkopplad i det första telejacket hemma hos dig. Det första telejacket måste dessutom vara seriekopplat. Annars får du inte ton i alla dina telefoner. 

  • Koppla bort förlängningssladden

    Om du använder en egen teleförlängningssladd kan den vara orsak till att du inte har ton i dina telefoner. Prova att koppla bort den.

  • Fundera på om du gjort någon förändring hemma

    Alltså möblerat om, renoverat eller kanske tapetserat. Det kan i så fall ha skadat kablar eller annan utrustning. En kabel kan ha gått av eller hamnat i kläm. Det kan också ha blivit glapp i en kontakt.

  • Kolla att du inte har spärrat några nummer

    Om ett nummer är spärrat kan du inte ringa till det. Kolla att de nummer du vill ringa till inte är spärrade. En spärr kan gälla både fasta och mobila nummer, liksom betalsamtal och nummer utanför Sverige.

  • Koppla in din telefon direkt i telefoniuttaget på modemet/routern

    Det finns ett uttag på modemet/routern som du kan koppla in telefonen direkt i. Prova det. Kolla samtidigt att modemet/routern är inkopplad i första telefonjacket. 

  • Testa med en annan telefon

    Testa att ringa med en annan telefon. För att utesluta att felet beror på den telefon som du normalt använder.