Telefoni

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om telefoni från oss.

Kan jag använda trygghetslarm tillsammans med min telefoni?

Vad är trygghetslarm?
En vårdtagare med trygghetslarm har ett larm kopplat till den fasta telefonen samt en sändare med larmknapp som vårdtagaren bär med sig. Trycker vårdtagaren på larmknappen ringer larmet upp vårdpersonal som därmed kan vidta nödvändiga åtgärder. Det finns även trygghetslarm som går via gsm-nätet och inte behöver fast telefoni för att fungera.

Trygghetslarm fungerar med Bredbandsbolaget, men det kräver elektricitet. Ett elavbrott kan alltså innebära att din telefoni slås ut. Vi avråder därför dig som använder trygghetslarm från att skaffa bredbandstelefoni – oavsett operatör.

Kan jag ändra antal signaler innan telefonsvararen startar?

Ja, självklart kan du det. För att ändra antal signaler innan telefonsvararen startar:

  • lyft luren, slå *610# och välj hur många signaler du vill ha innan svararen går igång.

För mer information om din telefonsvarare, se Guide telefonsvarare.

Vilka tjänster ingår i telefonitjänsten?

Dessa tjänster ingår i ditt abonnemang:

  • Förfrågan/Pendling
  • Vidarekoppling
  • Samtal väntar
  • Ring med skyddat nummer
  • Trepartsamtal
  • Återuppringning
Här finner du instruktioner för att komma i gång med tjänsterna.

Hur gör jag för att få en samtalsspecifikation?

För att se aktuell samtalsspecifikation:
  1. Logga in.
  2. Välj Fakturor för telefoni och klicka på Specifikation vid rubriken PDF.

Du hittar specifikationer från senaste fakturan och 3 månader bakåt. Längre än så får vi inte spara dessa uppgifter. Ring vår kundtjänst på telefon 0770 777 000 om du vill att vi skickar hem specifikationen till dig som är abonnemangsinnehavare via post. Vi kan tyvärr inte faxa eller maila specifikationerna.

Hur tar jag reda på min bindningstid?

Det gör du enklast genom att logga in och välja den tjänst du vill veta mer om. Generellt har vi ingen bindningstid för telefonitjänsten, och endast en månads uppsägningstid. Du är också välkommen att kontakta oss på 0770-777 000, så hjälper vi till att svara på dina frågor.

Hur gör jag med mitt gamla abonnemang och telefonnummer om jag vill bli telefonikund hos er?

Om du vill flytta ditt gamla telefonnummer till oss sköter vi all kontakt med din nuvarande operatör, och avslutar ditt abonnemang hos dem. Kontakta oss på telefon 0770-777 000 så hjälper vi dig. Tänk på att eventuellt förval alltid måste avslutas av dig som kund. 

Vi beställer flytten av ditt nummer så snart vi registrerat din ansökan. Därefter tar det normalt 2-4 veckor för flytten att genomföras. Vi kan dessvärre inte påverka denna handläggningstid. Om du beställer telefoni med överflytt av nummer i samband med beställning av bredband via telefonjacket påbörjas flytten av ditt nummer först när ditt bredband kopplats in. 

Kan jag få reda på vem som ringt till min hemtelefon?

Vi kan erbjuda dig som kund att spåra inkommande samtal till din hemtelefon. För att kunna utföra spårningen behöver vi en skriftlig begäran som innehåller vilket telefonnummer du har samt vilken tidsperiod, om max 2 veckor bakåt i tiden, som ska spåras.

Underteckna din begäran om spårning och skicka den till: 

Bredbandsbolaget 
att: Samtalsspårning 
Box 3051 
903 02 Umeå 
Fax: 090-121 849

Priset för en spårning som avser 2 veckor bakåt i tiden är 500:- inklusive moms. Leverans sker normalt inom 1-2 veckor. Du får då den information om inkommande samtal till ditt telefonnummer som har registrerats i våra system.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng