Felsökning

Om du har problem med att skicka eller ta emot e-post kan du testa vår felsökningsguide.

Kan inte skicka och/eller ta emot e-post

1. Använd följande inställningar

  • Inkommande e-postserver: det som står bakom @ i din e-postadress
  • Utgående e-postserver: smtp.bredband.net
  • Kontonamn: det som står framför @ i din e-postadress
  • Lösenord: det lösenord du fått från Bostream. Var noga med att skilja på stora och små bokstäver.
Fungerar din webbmail?
  • Kontrollera att du kommer åt din e-postadress via webbmailen
  • Kan du logga in på den och därifrån skicka/ta emot brev betyder det att eventuella problem finns i din dators inställningar

För hjälp att konfigurera Outlook Express, se Guider & manualer.

Xavi 8222 - konfigurera e-post

1. Inställningar Xavi 8222

Om du har ett Xavi 8222-modem måste du konfigurera ditt e-postprogram att autentisera sig när du skickar e-post. Använd samma användarnamn och lösenord du använder för Mina sidor. Så här gör du i Outlook Express:

  • Välj Verktyg i menyn och klicka på Konton
  • Välj fliken E-post
  • Markera ditt e-postkonto och klicka på Egenskaper
  • Välj fliken Servrar. Kryssa i kryssrutan Servern kräver autentisering
  • Klicka på Inställningar
  • Markera alternativet Logga in och ange ditt användarnamn för Mina sidor under Kontonamn, samt ditt lösenord för Mina sidor under Lösenord
  • Klicka på OK i de två fönstrena och stäng sedan fönstret för internetkonton

2. Övrigt att testa

De flesta säkerhetspaket kontrollerar både inkommande och utgående e-post för virus. På egen risk (Bredbandsbolaget tar inget ansvar) kan man inaktivera säkerhetspaketet en kortare stund för att undersöka om det ligger bakom problemet. Viruskontroll kan ibland helt blockera e-post. En felkonfigurerad brandvägg kan också blockera e-posttrafiken alternativt hela ditt e-postprogram. Detta går att kontrollera i brandväggens inställningar.

Prova också, om ovanstående felsökning inte löser problemet, att lägga upp ditt e-postkonto i ett annat e-postprogram (alternativt ta bort din inställning och lägga till e-postkontot på nytt). Använder du till exempel Microsoft Outlook prova då Outlook Express. Om du har möjlighet så prova att lägg upp din e-post på en annan dator, till exempel en bärbar dator från jobbet, en bekants bärbara dator eller annan dator i hemmet. Repetera felsökningen ovan med den andra datorn.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng