E-post

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om din e-post.

Hur får jag e-post till min telefon/platta/dator?

Du kan idag läsa mailen från fler alternativ än enbart din dator. Du måste därför ställa in din e-post efter hur du vill ha det.
Ställ in dina e-postinställningar efter tabellerna nedan:

Inkommande e-postserver Port som ska användas
IMAP imap.bredband.net 143 (port 993 om du använder SSL)
POP3 pop.bredband.net 110 (port 995 om du använder SSL)

Utgående e-postserver Port som ska användas
IMAP och POP3 smtp.bredband.net 25 (port 465 om du använder SSL)

Om du exempelvis vill komma åt mailen från din mobil, platta och dator ska du ha en IMAP-inställning. Allt du gör med din mail (läser, skriver, skapar mappar etc) syns då på alla dina enheter. Du kan exempelvis börja skriva ett mail på din telefon och fortsätta på din dator när du kommer hem.

Skulle du hellre föredra att mailen endast kan nås från en enhet, säg din dator, ska du ha en POP3-inställning. Detta är vanligt för dig som får och skickar känslig information. Ett mail kommer med en POP3-inställning bara finnas på din dator när du valt att hämta ned det.

E-postinställningar i mobilen, mobilt bredband och surfplatta

Hur lägger jag till en e-postadress?

För att lägga till en ny e-postadress behöver du lägga till en underanvändare. Så här går du tillväga:

  • Logga in med din huvudanvändare. 
  • Klicka på Mina sidor och därefter Användare i vänstermenyn. 
  • Klicka på Lägg till användare nere i högra hörnet i rutan.

I popup-rutan får du välja användarnamn samt e-postadress. Fyll i nödvändig information och klicka på Spara. Lösenordet kommer att skickas med e-post till ditt huvudkonto.

Hur når jag min e-post vid driftstörningar?

Tyvärr kan det förekomma driftstörningar på bredbandet, men det går ändå att komma åt din e-post. Fyll i följande uppgifter under dina e-postinställningar:

IMAP - om du vill ställa in och använda e-posten i flera enheter som mobil, dator, surfplatta etc.
POP - för dig som enbart vill ha din e-post på en enhet som till exempel i Outlook.

Inkommande e-postserver Port som ska användas
IMAP imap.bredband.net 143 (port 993 om du använder SSL)
POP3 pop.bredband.net 110 (port 995 om du använder SSL)
Utgående e-postserver Port som ska användas
smtp.bredband.net 25 (port 465 om du använder SSL)

Använd samma användarnamn och lösenord som när du loggar in till din e-post.

Hur fungerar e-post från Bredbandsbolaget?

Bredbandsbolaget tillhandahåller upp till 5 stycken e-post adresser för varje bredbandsabonnemang. Adresserna slutar på @bredband.net. Varje e-postlåda har från grunden storleken 100 MB och går att utöka till 200 MB om du aktiverar lagring på Mina sidor.

Din första e-postadress fick du i välkomstbrevet när du skaffade tjänsten. Vill du nyttja någon av dina 4 andra e-postadresser kan du enkelt skapa dem från Mina sidor. Vi stödjer POP3 för hämtning av e-post och SMTP för skickande, både okrypterat och via SSL. Dina e-postadresser går också att nå via webbmail.

Webmail för @bredband.net-e-postadresser: http://webmail.bredband.net
Webmail för Bostream-e-postadresser: https://www.webmail.bostream.com

Det går att använda en e-postadress från en annan leverantör än Bredbandsbolaget. Dock måste du alltid ställa in ditt e-postprogram att skicka med Bredbandsbolagets utgående e-postserver.

Inkommande e-postserver: den server din e-postleverantör anger.
Utgående e-postserver: smtp.bredband.net
Kontonamn: det användarnamn din e-postleverantör anger.
Lösenord: det lösenord din e-postleverantör anger.

Kan du skicka men ej ta emot e-post ligger problemet antingen i inställningarna för din e-postadress eller i din e-postleverantörs nät. Kontrollera dina inställningar, vid problem vänd dig till din e-postleverantör.

Hur hanterar jag lösenordet?

Logga in och klicka på Användare. I informationsrutan kan du ändra lösenord.

Alternativt kan du efter att ha loggat in välja alternativet "Har du glömt ditt lösenord?" och byta lösenord på din användare. Detta fungerar bara när du har bredband hos oss och är ansluten från hemadressen.

Vad är en e-postserver och POP3?

En e-postserver är en form av postsortering och lagring på internet. All din e-post som skickas till din e-postadress hos Bredbandsbolaget går via en e-postserver. Där lagras den, tills du hämtar eller slänger den. 

Det finns även olika sätt att hämta e-post från en mailserver och POP3 är det vanligaste sättet. Det står för Post Office Protokoll 3 och är den senaste versionen av client/server protokoll för e-post.

Vad är IMAP och hur använder jag det med min e-post?

IMAP är ett e-postprotokoll. Till skillnad från det vanligare POP, används IMAP för att läsa meddelandet direkt på e-postservern istället för att ladda hem det till en klient (program). Bredbandsbolagets IMAP-server nås via imap.bredband.net (port 143).

Om du säger upp alla dina tjänster hos oss kommer även eventuella e-postadresser och hemsidor att försvinna samtidigt som abonnemanget upphör.

Din e-postlåda och dina hemsidor finns kvar i systemen (men du har ej tillgång till dem) 30 dagar efter att ditt abonnemang har sagts upp. Därefter tas de bort ur våra system - glöm därför inte att ladda över filer och e-post som du vill spara. Skulle du ångra din uppsägning inom 30 dagar finns din e-post och dina hemsidor kvar.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng