SF Anytime

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om tilläggstjänsten SF Anytime.

Vanliga frågor

Hur fungerar SF Anytime?

Att hyra film via SF-Anytime bygger på att filmer streamas direkt till din dator, så kallad Video on Demand. Du behöver alltså inte först ladda ner filmen på din dator för att kunna se den. 

Filmen visas med Windows Media Player (det fungerar tyvärr endast med Windows). Precis som när du hyr film som vanligt kan du pausa, spola, stoppa och se filmerna så många gånger du vill under 24 h (dock endast från en och samma dator).

Video on Demand ingår i vår tv-tjänst, så det räcker alltså om du är tv-kund hos oss för att kunna använda tjänsten. 

Du betalar bara för de videofilmer du hyr och filmerna kostar från 19 kr/st. Kostnaden läggs på din nästkommande tv-faktura.

Mer information om att hyra film utan att lämna soffan

Vilka krav ställs på min dator och utrustning?

För att du ska kunna nyttja tjänsten måste du ha Windows som operativsystem. Minimikraven är:

  • Windows 98 eller senare
  • Windows Media Player 9
  • Internet Explorer 6.0 eller senare
  • 700 MHz processor
  • 128 MB RAM
  • 16 MB grafikkort, gärna med TV-out

Använder du router, switch eller hub måste de eventuellt kopplas ur beroende på vilken teknik den stödjer. Har du en brandvägg kan den felaktigt blockera filmtjänsten. På egen risk (Bredbandsbolaget tar inget ansvar) kan du prova att tillfälligt inaktivera din brandvägg för att se om det fungerar då. Exempelvis Windows brandvägg måste stängas av.

Varför blir en film som tidigare funnits plötsligt inte tillgänglig för hyra?

Filmutbudet förnyas kontinuerligt. Det kan förekomma att vissa filmer ersätts med någon ny.

Fungerar SF Anytime med det trådlösa modemet Xavi 5258?

Ja, men du måste ansluta datorn med nätverkskabel till modemet.

Vilken bild- och ljudkvalitet visas filmerna med?

Filmerna kodas i Windows Media 9-format i följande bandbredder/bitrates:

  • 400 kbit/s
  • 600 kbit/s
  • 800 kbit/s
  • 1500 kbit/s

Ljudkvaliteten beror på din bredbandsanslutning. Ju högre kapacitet desto bättre ljudkvalitet. Ljudet är normalt 2-kanals stereoljud. Har du en anslutning på över 2 Mbit/s visas filmen med 5.1-ljud (förutsatt att din dator och högtalaranläggning klarar av 5.1-ljud).

Undrar du något annat?

Filmtjänsten fungerar inte alls

Det beror troligen på att filmtjänsten blockeras antingen av inställningar i din dator eller på grund av någon ansluten utrustning.

Börja med att koppla bort eventuell router. Vissa routers stödjer inte den teknik som används. Koppla din dator direkt till modemet/bredbandsuttaget. Kontrollera därefter att din säkerhetsnivå i Windows Media Player står på Standardnivå. För att kontrollera detta gå in på Verktyg -> Internetalternativ -> Säkerhet -> Standardnivå.

Kontrollera att ActiveX inte blockeras av din brandvägg. Om ActiveX blockeras kommer inte filmen att kunna visas. Gå in på din brandvägg och se till att SF-Anytime.com ligger under "trusted sites" eller godkända sidor. Kontrollera även att scripting och ActiveX är igång.

Eftersom SF-Anytime visas i ett separat fönster måste du stänga av alla pop-up-blockerare, om du har en sådan aktiv kommer du inte att komma åt filmen och "Tack för ditt besök..." att visas. Pop-up-blockerare följer bland annat med Service Pack 2 eller om du har program såsom Norton Internet Security installerat.

Använder du Bredbandsbolagets trådlösa modem (Xavi 5258), måste du ansluta datorn med nätverkskabel när du använder filmtjänsten.

Kontrollera också att din tidszon är inställd på GMT + 1 (Stockholm/Sverige).

Jag kan inte se filmen igen trots att hyresperioden inte gått ut

Om du under hyresperioden raderar dina cookies försvinner informationen om att du hyrt filmen. En möjlighet att återaktivera, är att se en gratisfilm t. ex. en musikvideo så att dina inloggningsuppgifter registreras igen.

Jag ser ingen bild eller har kvalitetsproblem på filmen jag hyrt

Om du inte ser någon bild när du startat en film eller filmtrailer beror detta troligen på att du har fel version av mediaspelaren eller att den inte är individualiserad. Versionen av mediaspelaren som du behöver är Windows Media Player 9. När den är individualiserad kan den ta emot filmer som är krypterade med Windows Media 9 DRM (Digital Rights Management).

Ett annat skäl till att du inte får någon bild kan vara att din bandbredd inte är tillräcklig. Din bredbandsanslutning räcker gott till för filmtjänsten, men t.ex. en router eller en felaktigt konfigurerad brandvägg kan sänka din hastighet. Prova att koppla din dator direkt till modemet/bredbandsuttaget och inaktivera tillfälligt din brandvägg. Obs! Detta sker på egen risk. Bredbandsbolaget tar inget ansvar.

Ditt grafikkort kan vara ett annat skäl till att du inte får någon bild. Kontrollera att ditt grafikkort fungerar som det skall och att du har de senaste drivrutinerna installerade. Testa att ställa ned skärmupplösningen till 800x600 eftersom detta avlastar grafikkort och processor.

Om du saknar någon av de programvaror som krävs finner du allt du behöver på:

Om ljudet och bilden inte är synkroniserat kan du laddar hem en ny codec. Detta gör du från:

Beroende på hur du kopplat ihop din dator med eventuell tv:n kan du få problem med dialogljud medan bakgrundsljud och musik fungerar bra. Windows Media Player har en egen surround-standard som inte stödjer digitalt ljud och därför kan man inte ta över surround-ljudet till tv-apparaten. För att se om det är detta som är problemet kan du köra filmen via datorns högtalare (här ska det även fungera om datorn är ansluten till ett eget 5.1 system) eller koppla ljudet till tv-apparatens högtalare men då utan surround-ljud.

Textningen av filmen jag har hyrt fungerar inte

Alla utländska filmer finns textade på svenska, alla svenska filmer har dock inte text. Kontrollera att textningen är påslagen. Textningen slås av och på med textknappen längst ner till höger i uppspelningsfönstret. Det förvalda läget är att textningen är påslagen. De flesta trailers saknar text.

Textningen ligger i en separat fil som synkroniseras med bilden i din mediaspelare. Om du inte ser texten kan du radera tillfälliga internetfiler (tömma cachen), stänga alla Explorer-fönster, öppna Internet Explorer igen och starta SF Anytime. Radera tillfälliga internetfiler gör du under: Verktyg -> Internet-alternativ -> Allmänt -> Ta bort filer.

I och med texten läggs ovanpå din filmen av Windows Media Player kan det ibland uppstå problem om du vill se filmen på din tv. Använder du t.ex. videospegling (funktion i många grafikkort som visar all film i fullskärm på den sekundära skärmen) är det inte säkert att texten följer med. Den lösning som fungerar är dock att ställa in tv:n som primär bildskärm. Denna inställning hittar du om du högerklickar på skrivbordet, väljer Egenskaper och sedan fliken Inställningar. Där finns en bild på två skärmar, den ena representerar datorns bildskärm och den andra tv:n. Klicka på den bild som representerar tv:n och bocka i rutan där det står Primär bildskärm. Klicka sedan OK. Får du fortfarande inte upp någon bild på tv:n rekommenderar vi dig att kontakta leverantören av ditt grafikkort för support.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng