Frågor om villkor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om villkor som gäller för bredband, tv och telefoni.

Hur lång är bindningstiden på abonnemanget?

Bindningstiden varierar mellan olika abonnemang. Vad som gäller för ett specifikt abonnemang ser du i de aktuella kampanjvillkoren som du fick vid beställningstillfället. Uppsägningstiden för alla nytecknade och uppgraderade abonnemang är från och med 1 maj 2014 1 månad. Har du tecknat ditt abonnemang innan dess är uppsägningstiden i normala fall 3 kalendermånader.

Hur säger jag upp mitt bredbandsabonnemang?

Vill du säga upp din tjänst är det enklast att ta direkt kontakt med kundservice via telefon, nummer 0770-777 000. Finns det bindningstid på abonnemanget kan du tidigast avsluta abonnemanget vid bindningstidens slut. Observera att uppsägningstiden, om du tecknat ditt abonnemang innan 1 maj 2014, i normala fall är 3 kalendermånader från det datum vi registrerar din uppsägning. Har du tecknat abonnemanget efter 1 maj 2014 är uppsägningstiden 1 månad.

Om du ska flytta kan du i många fall flytta med ditt bredband till den nya adressen. Ring 0770-777 000 så hjälper vi dig. Du kan också logga in så kontaktar vi dig personligen. Om du inte kan få bredband från oss på den nya adressen kan ett alternativ vara att den som flyttar in efter dig tar över abonnemanget. Fördelen är att du slipper betala för resterande bindningstid och den som flyttar in slipper startavgifter och eventuell väntetid för att få bredband. Ring 0770-777 000 så hjälper vi dig med det också.

Slipper jag fakturaavgiften om jag betalar via autogiro?

Ja. Fakturaavgiften på 49 kronor täcker våra utgifter för administration, kuvertering och porto. Du slipper däremot fakturaavgiften om du väljer att betala via autogiro eller e-faktura. Logga in och ansök om autogiro. För mer information om e-faktura som betalningssätt, klicka här.

Till vilken adress returnerar jag lånad utrustning?

  • Utrustning för telefoni lånas, varför vi kommer att debitera dig en kostnad på 500 kronor om utrustningen inte återsänds.
    Telefonidosan returnerar du tillsammans med strömadapter, helst i originalförpackning. Glöm inte att märka upp utrustningen med namn och kundnummer, så att vi kan se vem som är avsändare.
  • När du avslutar en tv-tjänst ska du skicka tillbaka HD-boxen. Även kortet tillhör Bredbandsbolaget. Om du inte returnerar kortet kommer vi att debitera en engångsavgift på 1000 kr.
    Kortet returneras i det bifogade returkuvertet. Saknar du returkuvert ska du skicka kortet till adressen nedan.
  • När du avslutar ditt bredband hos oss behöver du returnera ditt modem samt tillhörande strömadapter till nedanstående adress.

Paketera noga, så att utrustningen inte riskerar att skadas under frakten. Och tänk på att utrustningen måste returneras som ett företagspaket - ditt postombud hjälper dig med det.

Vänligen skicka utrustningen till följande adress:

Bredbandsbolaget Bredband
Långgatan 8
341 06 LJUNGBY

Vad händer med min e-post vid uppsägning?

Om du säger upp alla dina tjänster hos oss kommer även eventuella e-postadresser och hemsidor att försvinna samtidigt som bredbandsabonnemanget upphör. 

Din e-postlåda och dina hemsidor finns kvar i systemen (men du har ej tillgång till dem) 30 dagar efter att ditt abonnemang har sagts upp. Därefter tas de bort ur våra system - glöm därför inte att ladda över filer och e-post som du vill spara. Skulle du ångra din uppsägning inom 30 dagar finns din e-post och dina hemsidor kvar.

Hur fungerar ångerrätten?

När du som konsument beställer en tjänst eller produkt av Bredbandsbolaget så har du under vissa förutsättningar ångerrätt enligt distansavtalslagen. Denna ångerrätt innebär att du har rätt att säga upp din beställning om du meddelar oss detta inom 14 dagar från det du mottagit ditt bekräftelsebrev. Har du beställt en produkt, till exempel en surfplatta, gäller ångerrätten från dagen du har mottagit produkten.

Mer information
På Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se hittar du mer information om distansavtalslagen och ångerrätt.

Hur använder jag ångerrätten?

Köp via webbutiken, telefon eller eventförsäljning
Är köpet gjort via webbutiken, telefon eller eventförsäljning (på en plats utanför butikslokal) gäller Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Den ger dig ångerrätt i 14 dagar från det att du mottagit produkten eller ingått ett avtal utan produkt.

Vill du utöva ångerrätten är det enklast att kontakta oss på kundservice på telefon 0770-777 000. Du kan även skicka ett meddelande per post eller e-post. Du kommer att utan dröjsmål få en bekräftelse om att vi mottagit ditt meddelande.

Om du använder din ångerrätt ska du återsända beställd produkt senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Tänk på att spara kvittot på försändelsen till dess att du fått bekräftelse på att vi mottagit produkten. Beroende på vilken produkt du har beställt kan du behöva betala returfrakt.

Om du utövar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka det vi har fått betalt av dig, inklusive leveranskostnader (för standardleverans). Notera att du kan bli ersättningsskyldig om du har påbörjat tjänsten eller använt produkten. Vi ber dig därför att hantera beställda produkter försiktigt för att undvika risken att bli ersättningsskyldig till oss om du vill ångra ditt köp. Du är även ersättningsskyldig om du har använt beställd tjänst.

När gäller inte ångerrätten?

Ångerrätten gäller aldrig om din tjänst har fullgjorts och du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och att ångerrätten inte gäller, eller om du brutit förseglingen på en produkt och produkten inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl.

  • Hittade du det du letade efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng