Hemtelefoni via mobilnätet

Ibland kan det vara skönt att ha ett nummer till hela familjen. Att kunna lämna ifrån sig sin smartphone och samtidigt bli nådd om något händer. Hemtelefoni via mobilnätet löser det åt dig. Skaffa abonnemang från bara 249 kr/mån.

Kvinna i telefon på hemmakontoret

Så fungerar det

Hemtelefoni via mobilnätet är det bästa alternativet för dig som inte kan ha hemtelefon via fasta nätet.

  • Du får ett sim-kort som du kan använda i valfri mobiltelefon.
  • Du väljer själv om du vill behålla ett befintligt hemnummer eller få ett nytt. Ett fastnätsnummer per abonnemang ingår.
  • Ring som vanligt inom hela Sverige. Fungerar över 2G- 3G- och 4G-nätet. Tyvärr går det inte att ringa utomlands. Här kan du kolla din täckning.

Det här ingår

Beställ hemtelefoni via mobilnätet

Fyll i formuläret för att beställa hemtelefoni via mobilnätet

Fullmakt för överflyttning av ditt nuvarande hemnummer

Jag ger härmed Telenor fullmakt att för min räkning överföra mitt nuvarande telefonnummer till Telenor från min nuvarande operatör. Telenor har därför mitt tillstånd att för min räkning säga upp avtalet med min nuvarande operatör, om det behövs för att porteringen skall kunna genomföras. Jag är medveten om och accepterar, att jag även efter porteringen kan behöva betala för eventuellt återstående avtalstid/bindningstid enligt avtalet med min nuvarande operatör. Denna fullmakt för nummerportering är giltig i 2 månader från och med datum för tecknande av avtal. Jag har också informerats om de övriga villkor som gäller för porteringen och som framgår av Beställningsvillkoren. Telenor Hemtelefon Fastpris levereras via mobiltelefonnätet. Tjänster som kräver en fast anslutning, såsom larmtjänster eller internetuppkoppling via telefonnätet kan sluta att fungera eller få förändrade villkor i samband med bytet till denna tjänst.

Jag har läst Telenors Allmänna villkor och Telenors Särskilda villkor. Jag är också medveten om att Telenor kommer att behandla min kund- och trafikdata på de sätt och för de ändamål som framgår av Telenors integritetspolicy.

Vanliga frågor om hemtelefoni via mobilnätet

  • Har du ett trygghetslarm eller annat larm kopplat till ditt telejack, ska du inte flytta över ditt hemtelefonnummer från din nuvarande operatör till Telenor. Gör du detta slutar larmet att fungera.

  • För att växla från hemnummer till mobilnummer eller vice versa ringer du 825 och följer instruktionerna.

  • Med plustjänsten Hemnummer får du två telefonnummer i mobilen, ett fastnätsnummer och ett mobilnummer. Du kan besvara alla dina samtal i mobilen och du väljer själv vilket nummer som ska synas när du ringer.

    Med våra abonnemang så kopplas tjänsten Hemnummer till ett extra-sim. Vill du själv lägga till fler användare till ditt abonnemang flyttas Hemnummer till ditt extra-sim.

    Har du ett fastnätsnummer hos en annan operatör kan du givetvis behålla ditt telefonnummer och behöver du ett nytt får du ett fastnätsnummer från Telenor.

    Hemnummer fungerar inte med kontantkort.

  • När du som konsument beställer en tjänst eller produkt på telenor.se, per telefon eller eventförsäljning (på en plats utanför en butikslokal) har du ångerrätt enligt distansavtalslagen. Denna ångerrätt innebär att du har rätt att ångra ditt köp inom en så kallad ångerfrist på 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter du ingick avtalet. Kom ihåg att du debiteras för eventuella trafikavgifter under den tiden då du använt tjänsten.

    Mer information om ångerrätt hittar du på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se om distansavtalslagen och ångerrätt.

    Mobiltelefoni

    Som ny mobilkund hos Telenor har du utöver den lagstadgade ångerrätten även Öppet köp, vilket innebär att du alltid har möjlighet att prova abonnemang och täckning i 14 dagar.

    Bredband och tv

    Här hittar du information om ångerrätten

    Prylar

    På spelkonsoler, spel, hörlurar, högtalare och andra varor i vår prylshop, har du 14 dagars ångerrätt. 

  • Leveranstiderna varierar beroende på produkt.

    Mobiltelefon, mobilt bredband och hemtelefoni

    Om produkterna du beställt finns på lager är leveranstiden 1-3 arbetsdagar. Om de inte finns på lager levereras produkterna vanligtvis inom 1-3 veckor.  Leveranstiden för hemtelefoni via bredband är normalt 3-5 veckor.

    Bredband via fiber

    I de allra flesta fall kan du aktivera din bredbandstjänst via fiber direkt med ditt personnummer eller med uppgifterna vi skickar till dig via SMS. Observera dock att du förverkar din ångerrätt på 14 dagar om du väljer att aktivera tjänsten innan ångerperioden har gått ut. I vissa fall där Telenor inte har ensamrätt på bredband kan det ta upp till 10 arbetsdagar innan du kan börja använda tjänsten.

    TV

    Leveranstiden från beställning är 5-10 dagar.

    Så här går det till: 
    I samband med leveransen kommer din bredbandsuppkoppling justeras för att stödja tv. En HD-box, fjärrkontroll, HDMI-kabel, nätverkskabel samt i enstaka fall nytt DSL-modem kommer skickas ut till dig. Ett programkort skickas även separat.

    För dig som har bredband via telejacket (DSL) kommer en av modemets portar att konfigureras om (denna indikeras antingen med en färgmarkering direkt på modemets port eller står noterad i modemets medföljande manual). Den kommer därefter bara fungera för HD-boxen, inte för en vanlig dator. Har du en dator ansluten där idag, flytta den till en annan port, till exempel 3X eller 4X (det kan ta upp till 30 min innan uppkoppling börjar fungera efter att du byter port).