Guide för inställningar av e-post

Här beskriver vi hur du gör en så kallad SMTP-inställning för att din e-post ska fortsätta fungera. Du finner även information om hur du uppdaterar din e-postklient till den senaste versionen.

Nya inställningar för e-post

Som vi informerat om så behöver du ändra inställningarna i ditt e-postprogram (t ex Gmail eller Outlook) för att
du fortsättningsvis ska kunna skicka e-post. Du som skickar e-post genom att logga in via Mina sidor eller
webbmejlen behöver inte göra ändringen, där finns redan rätt inställningar.

Varför behövs SMTP-inställningen?

Med rätt inställningar ökar säkerheten i din e-post då spam och annan typ av "skräppost" minimeras.
Ökad säkerhet är ett steg i vårt förbättringsarbete för den e-posttjänst vi erbjuder dig som kund hos oss.
Observera att du måste göra inställningen för att du ska kunna fortsätta använda ditt e-postprogram.

Vad behöver jag göra?

Du behöver ändra inställningarna för e-post i alla de enheter som du använder för att skicka och ta emot
e-post, till exempel dator, mobiltelefon, fax, kopieringsmaskin och scanner. Om du vill ha detaljerad information
om hur du gör, följ den steg-för-steg-guide som finns för det e-postprogram som du använder.


I kontoinställningar för e-post väljer du följande:

  • För Autentisering, välj Lösenord. Använd samma lösenord som du använder för att
    logga in på din webbmejl/Mina sidor.
  • Välj SSL.
  • För Port/Serverport anger du 587.

Steg-för-steg-guider

Via länkarna nedan får du tillgång till pdf-dokument som mer ingående beskriver inställningarna
för de vanligaste e-postprogrammen. Klicka på den guide som gäller för det e-postprogram du använder.

Uppdatera din e-postklient

Har du fortfarande problem efter att ha gjort inställningarna ovan? Det kan bero på att du inte har uppdaterat din e-postklient till en version som har en godkänd säkerhetsstandard. I samband med att vi gör vår e-posttjänst mer driftsäker måste vi även se till att följa de säkerhetsregler som finns för att skicka och ta emot e-post. Därför kan du behöva uppdatera din e-postklient.

Nedan finner du instruktioner för hur du uppdaterar till den senaste versionen av den e-postklient du använder.
För att kunna läsa och skriva ut pdf-filer behöver du installera Acrobat Reader från Adobe på din dator. 
Ladda ner och installera programmet

Använda en e-postklient utanför Sverige

Det går bra att använda en e-postklient när du är utomlands. Av säkerhetsskäl kan du dock inte läsa och skicka mejl via en e-postklient i följande länder:
 
Kina, Taiwan, Vietnam, Ryssland, Ukraina, Turkiet, Indien, Korea, Brittiska Jungfruöarna, Nigeria, Thailand, Pakistan, Lettland, Egypten, Zimbabwe och Brasilien.
 
Om du befinner dig i något av dessa länder måste du använda webbmejlen.

Logga in på webbmejlen